​Kyrkbergets Vänner sätter upp fågelholkar på Kyrkberget

​Kyrkbergets Vänner sätter upp fågelholkar på Kyrkberget

Lördag 26 januari kl 13.00-16.00 hälsas barn och vuxna välkomna till Kyrkberget i Lindesberg för att sätta upp fågelholkarna som byggdes i oktober. Arrangemanget är gratis och ingår i studiecirkeln om fåglar på Kyrkberget som kommer att ha fler träffar under året.

"Välkomna till Kyrkberget i Lindesberg - vi träffas vid grillplatsen nära Kägelbanan", hälsar föreningen Kyrkbergets Vänner som arrangerar tillsammans med Naturskyddsföreningen, Studiefrämjandet och Friluftsfrämjandet. "Vi sätter upp fågelholkarna som vi byggde i oktober och vi lär oss vilka fåglar som vistas på Kyrkberget - hur de ser ut och hur de låter. Ta med din hammare, sittdyna, kläder efter väder och var med och sätt upp fågelholkar!"

Elden är igång för den som vill grilla. Kyrkbergets Vänner bjuder på fika - men ta gärna med fikabröd du också, så kan vi ha knytisfika! Anmäl gärna ditt intresse att vara med till kyrkberget18@gmail.com.

Kommande arrangemang:

2-3 februari: Under Vinterspår öppnar Kyrkbergets Vänner upp portarna till anrika Kägelbanan på Kyrkberget som uppfördes 1883. Kägelspelet höll i sig ända till 1970-talet. Föreningen Kyrkbergets Vänner bildades 2018 - bland annat för att rädda Kägelbanan.

5 februari kl 19.00 håller Kyrkbergets Vänner årsmöte på musik- och kulturhuset Hillstreet, Kullgatan 1, Lindesberg. Föreningen berättar om Kägelbanan och vilka naturvärden som finns i området.

8 maj kl 16-20 deltar Kyrkbergets Vänner på LindeDagen 2019 för att presentera föreningen och dess verksamheter.

12 maj arrangeras Kyrkbergets Dag med Kyrkbergsloppet, tipspromenad, fika vid elden med mera. Kyrkbergets dag är numera en tradition och infaller som en final på LindeVeckan!

Kyrkbergets Vänner

Förening som värnar om Kyrkberget