Del av modellstaden Lindesberg som Linde Fornminnes- och Hembygdsförening bygger och visar i Blombergska gården.

​Linde Fornminnes- och Hembygdsförening: Programåret 2019

Linde Fornminnes- och Hembygdsförening presenterar under programåret 2019 flera evenemang i syfte att öka kunskapen om bygden, dess natur och historia - bland annat nya bilder och berättelser om "Pepparn", vandring på Cederborgska kyrkogården och föreläsning om stora och små byggmästare i Lindesberg.

Föreningen har öppet hus onsdagar 15.00-17.00 och fredagar 12.00-15.00 i Blombergska gården i Lindesberg med modellstaden. I sommar har föreningen öppet hus i Munkhyttans skolmuseum sju söndagar (från 23 juni till och med 4 augusti) kl 13.00-16.00.

Våren 2019:

• Söndag 27 januari kl 16:00: Årsmöte med underhållning och kaffeservering: Kristinakyrkan Lindesberg.
  • Lördag-söndag 2-3 februari kl 10:00-16:00: Vinterspår: Öppet hus i Blombergska gården Kungsgatan 48, Lindesberg.
  • Onsdag 27 mars kl 19:00: ”Pepparn”- det finns lite mer att berätta: Nya bilder och berättelser förmedlas av Per Zetterlund och medhjälpare. Församlingshemmet Lindesberg. Biljetter säljs på biblioteket, 100 kr.
  • Onsdag 17 april kl 19:00: Kyrkbergets natur: Jesper Hansson och Göran Karlsson berättar och visar bilder. Biblioteket. Inträde 40 kr
  • Onsdag 15 maj kl 08:00: Planerad utflykt med buss till Viker och Karlskoga. Bussen avgår från Rådhustorget utanför Stadshotellet. Avresa 8.00. Hemkomst ca 17.00. Avgift.
  • Onsdag 5 juni kl 18:00: Vandring på Cederborgska kyrkogården. Guide Göran Karlsson. Samling på gamla Sundsbron. Avgift 40 kr.

Sommaren 2019:

• Öppet hus i Munkhyttan kl 13.00-16.00 följande söndagar: 23/6, 30/6, 7/7, 14/7, 21/7, 28/7, 4/8

Hösten 2019

• Onsdag 7 augusti kl 18:00: Stadsvandring med händelser vid Rådhustorget. Samling vid Blombergska gården. Avgift 40 kr.
  • Onsdag 11 september kl 19:00: ”Läcka kommer på farkosten” - när Riksarkivet höll på att gå under i Hjälmaren. Föreläsning av Håkan Henriksson, Arkivcentrum Örebro. Biblioteket. Inträde 40 kr.
  • Onsdag 9 oktober kl 19:00: Resa i industrilandskapet Bergslagen. Föredrag av Lars Hagström. Biblioteket. Inträde 40 kr.
  • Onsdag 13 november kl 19:00: Stora och små byggmästare i Lindesberg: Cicki Eriksson berättar och visar bilder. Biblioteket. Inträde 40 kr
  • Söndag 1 december kl 13:00-16:00: Adventskaffe med julsånger, kaffe och lotteri. Blombergska gården.

Reservation för eventuella ändringar i programmet. Detta meddelas på hemsidan www.hembygd.se/linde samt i Blombergska gårdens skyltfönster.

Medlemsavgift 2019 i föreningen: Enskild 150 kr; Familj 200 kr: Bankgiro: 398-6445 Swish: 123 671 83 65: OBS! Glöm ej namn, adress, telefonnummer och eventuell mailadress på talongen. Som medlem kommer du/ni att antecknas med namn, adress, telefon och ev. mailadress i vårt medlemsregister. Registret används uteslutande för kommunikation i föreningsfrågor.

Lindesbergs Hembygdsförening

www.hembygd.se/linde