​Ensemble Mélero - Hanna Wiklund (barockviolin); Cajsa Trepte (cembalo); Leif Henrikson (viola da gamba).

Lindebördig cembalist spelar barockmusik i Kopparberg

Cajsa Trepte (född Hugosson) från Lindesberg och Kopparberg (Norrsjön) spelar cembalo i Ensemble Mélero som ger konsert på lördag (23 september) kl 16:00 i Tingshuset i Kopparberg.

"Nu blir det vacker och intressant musik igen i Tingshuset i Kopparberg - från epoken 1650 till 1750 på den tidens egna instrument", förklarar Thomas Lundkvist som är ordförande i "hela Bergslagens musikförening" Ljusnarsbergs kammarmusikförening.

Ensemble Mélero inriktar sig på att framföra instrumentalmusik från tiden omkring 1650-1750. Ensemblens medlemmar är verksamma som frilansmusiker med Stockholm som bas och specialutbildade i renässans- och barockmusik. Kombinationen av barockviolin, viola da gamba och cembalo ger en varierad musikalisk upplevelse i ett spektrum från den rena enkelheten i en sirlig stråkduett till den livligaste flerstämmighet med alla tre instrument i en rik och generös klang.

Cajsa Trepte (född Hugosson) från Lindesberg och Kopparberg (Norrsjön) samarbetar regelbundet med Drottningholms Barockensemble och Svenska barockorkestern.

Hanna Wiklund är en flitigt engagerad frilansviolinist som spelar med ReBaroque, Westra Aros Pijpare med flera. Hon har en musikalisk bredd från tidig konstmusik till teatermusik och popmusik.

Leif Henrikson studerade i Basel för Jordi Savall och har turnerat i så väl Norden som i övriga Europa. Utöver den tidiga musiken framför han även nyskriven musik. Han gav under våren 2016 ut sin senaste cd med musik av Marin Marais för basgamba och teorb.

Thomas Lundkvist

Musik- och ljudskapare 0705-17 96 10