​Lindesbergs Filmstudio inleder med ”Bortom det synliga” – filmen om Hilma af Klint

Tisdag 14 januari kl 19.00 inleder Lindesbergs Filmstudio vårterminen med ”Bortom det synliga” – en dokumentärfilm från 2019 om Hilma af Klint (bilden) i regi av tyska Halina Dyrschka. Vårterminen 2020 kostar ett medlemskap för vuxen 250 kronor och ungdom 150 kronor.

Tisdag 14 januari kl 19.00: BORTOM DET SYNLIGA
Regi: Halina Dyrschka. Dokumentär Tyskland 2019 (93 min)

Det abstrakta måleriet som revolutionerade konstvärlden i början av 1900-talet har tillskrivits Kandinsky, Malevich och Mondrian. Idag vet vi bättre. Det var en svensk konstnär som var först och hon var kvinna.

Redan 1906 målade Hilma af Klint storslagna abstrakta verk, långt före det ryska och franska avantgardet. Flera av deras verk har stora likheter med de tavlor som af Klint målade flera år tidigare. Skulle Kandinsky kunna ha sett af Klints målningar och tagit intryck? Tanken är svindlande.

Af Klints målningar återfanns i ett vindsförråd på Strandvägen i Stockholm i slutet av 1960-talet, bara för att ignoreras av de stora institutionerna för modern konst. Idag är tonen en annan. Moderna Museet, Lousiana och Guggenheim i New York har alla haft hyllade af Klint-utställningar.

Utöver att ge Hilma af Klint en rättmätig plats i konsthistorien lyckas den tyska regissören Halina Dyrschka i denna dokumentär kongenialt förmedla den tidlösa, andliga och storslagna känsla som finns i Hilma af Klints verk.

Lindesbergs Filmstudios program våren 2020

Lindesbergs Filmstudio presenterar åtta filmer på Lindesbergs Bio i Folkets Hus under vårterminen 2020: ”Bortom det synliga” (14 januari), ”Jazzgossen” (30 januari), ”Sir” (11 februari), ”Det egna landet” (27 februari), ”Det vildväxande päronträdet” (10 mars), ”Smärta och ära” (26 mars), ”Girl” (7 april) och ”I am not your negro” (23 april),

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud.

Vårterminen 2020 kostar ett medlemskap för vuxen 250 kronor. Ger tillträde till 7 filmstudiofilmer + 1 finsk extrafilm. Ungdom t o m 25 år alt vuxenstuderande betalar 150 kronor. Medlemskap löses i första hand genom inbetalning till bankgiro 174-4580 (ange namn, adress + ev. e-post) - i andra hand vid ditt första filmbesök.

Som medlem i Lindesbergs Filmstudio får du under vårterminen 2020 se dessa åtta filmer + ta med en gäst på EN valfri film under terminen.

• Örebro

Lindesbergs Filmstudio