Lindesbergs Filmstudio presenterar "Mustang"

Nyhet   •   Okt 18, 2016 08:00 CEST

Lindesbergs Filmstudio fortsätter höstterminen tisdag 25 oktober med "Mustang" - en prisbelönad och oscarsnominerad film från Turkiet/Frankrike/Quatar/Tyskland. Den senaste filmen - fransk-brasiliansk dokumentär "Jordens salt" - fick betyget 4,4 (av 5 möjliga) av 107 besökare varav 101 som röstade.

Tisdag 25 oktober kl 19.00: MUSTANG

Regi: Deniz Gamze Erguven. Drama från Turkiet/Frankrike/Quatar/Tyskland 2016. 1 tim 40

På väg hem efter skolavslutningen kan de fem flickorna inte låta bli att slänga sig i havet, där de skrattar och skojar med några killar från byn. Snart börjar systrarnas frihet kringskäras allt mer. Prisbelönad. Oscarsnominerad. OBS! Medlem får ta med en gäst gratis på den här filmen.

...........................

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) som visar film i föreningsform på Folkets Hus Bio i Lindesberg. Höstterminen 2016 kostar ett medlemskap för vuxen 250 kronor som ger tillträde till sju filmstudiofilmer + en finsk extrafilm . Ungdom till och med 25 år alternativt vuxenstuderande betalar 120 kronor. Medlemskap löses i första hand genom inbetalning till bankgiro 174-4580. Ange namn, adress + ev. e-post. Medlemskortet får du vid ditt första filmbesök.

...........................

Sveriges Förenade Filmstudios bjuder in till filmhelg

Den 19 - 20 november anordnar Sveriges Förenade Filmstudios en filmhelg på Filmhuset i Stockholm på temat Folk i rörelse. En helg som genom film och samtal utforskar filmberättandets förhållande till historiska folkvandringar.

Film handlar om rörelse. Iscensättandet och utforskandet av rörelser är centralt för hela filmkonsten. Det är därför inte konstigt att filmen i sina berättelser också ständigt återvänder till att skildra människors egna, faktiska, förflyttningar; från landsbygd till stad och från land till land. Skildringar av de som flyr krig och misär och de som reser mot hoppet och äventyret. I dessa dagar är det ett brännande filmtema.

Filmhelgen innehåller bland annat förhandsvisning av Graduation av Christian Mungiu som vann regipriset i Cannes i våras, en föreläsning om Chaplin och ett möte med författaren Theodor Kallifatides.