Lindesbergs Filmstudio visar ”120 slag i minuten”

Lindesbergs Filmstudio visar ”120 slag i minuten”

Tisdag 9 april kl 19:00 fortsätter Lindesbergs Filmstudio vårterminens filmprogram på Folkets Hus Bio med franska dramat ”120 slag i minuten” - en film om politik och passion i 90-talets Paris när AIDS skördar tusentals offer.

Tisdag 9 april kl 19.00: 120 SLAG I MINUTEN

Regi: Robin Campillp. Drama. Frankrike 2017, 140 min

Politik och passion i 90-talets Paris. Trots att AIDS fortsätter att skörda tusentals offer är hjälpen återhållsam. Frustrationen växer bland aktivisterna i Act Up som tvingas ta till spektakulära metoder för att dra uppmärksamhet till frågan. Nathan är ny i gruppen och mötet med den militante Sean skakar hela hans värld.

I franska Oscarsbidraget 2017 dunkar hjärtat för aktivisterna som tog fajten för de aidssjuka. ”120 slag i minuten” är en mäktig och vacker historia om kärlek och kamp.

Robin Campillo (f.1962) långfilmsdebuterade med Les Revenants (2004) som följdes av Eastern Boys (2013). Under sin filmutbildning lärde han känna Laurent Cantet som han har samarbetat med sedan 90-talet. Bland annat har han medverkat i manusarbetet och klippt Cantets filmer Time Out, Mellan väggarna, Mot södern, Foxfire och L’atelier.

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF). Grundupplägget i filmstudiorörelsen är film i föreningsform vilket innebär att man måste vara medlem för att se Filmstudions filmutbud.

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se