Lindesbergs Filmstudio visar "Augusti gör oss galna"

Lindesbergs Filmstudio visar "Augusti gör oss galna"

Tisdag 21 februari kl 19.00 visar Lindesbergs Filmstudio och Lindesbergs kommuns finska förvaltningsområde filmen "Augusti gör oss galna"/"Mieletön Eloduu" - en finsk komedi som sprudlar av livsglädje och musikalisk 60-tals nostalgi. Genom samarbetet mellan Lindesbergs Filmstudio och Lindesbergs kommuns finska förvaltningsområde är filmen öppen och gratis för alla.

• Tisdag 21 februari kl 19.00: MIELETÖN ELODUU | AUGUSTI GÖR OSS GALNA
  • Regi: Taru Mäkelä. Svensk text. Komedi från Finland 2014 - 1 tim 43 min
  • OBS: Extra film — finskt förvaltningsområde bjuder och filmen är öppen för alla.
  • Visas på Folkets Hus Bio i Lindesberg.

Taru Mäkeläs färggranna komedi sprudlar av livsglädje och musikalisk 60-tals nostalgi. Rollerna spelas av lyskraftiga finska skådespelare.

I händelsernas centrum står hattförsäljerskan Elsa (Kati Outinen), som vid sidan om sin butiksverksamhet också är synsk. Elsas organiserade liv vänds upp och ner när den tjeckoslovakiska musikern Jan, en man hon en gång älskade, kommer till Helsingfors för att uppträda på en internationell festival. Festivalen ger också spänning i Elsas systerdotters (Elena Leeve) liv.

Kati Outinen, som är känd för sina roller i Kaurismäki-filmer, ses här i ett helt nytt ljus som Elsa, en kvinna som ständigt dras in i rafflande vändningar. Spänningen från det kalla kriget och dess kända figurer som Juri Gagarin och Lee Harvey Oswald ger filmen en extra krydda.

.............

Filmstudio - film i föreningsform

Lindesbergs Filmstudio är en del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) som visar film i föreningsform. Vårterminen 2017 kostar ett medlemskap för vuxen 250 kronor som ger tillträde till sju filmstudiofilmer + en finsk extrafilm . Ungdom till och med 25 år alternativt vuxenstuderande betalar 150 kronor.

Finskt förvaltningsområde: Lindesbergs kommun ingår i det finska förvaltningsområdet sedan januari 2012, vilket innebär att finskspråkiga kommuninvånare har särskilda rättigheter. Rättigheterna regleras i lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk I Lindesbergs kommun har man rätt att använda finska vid myndighetskontakter och få beslut och motiveringar översatta till finska. Som finskspråkig har man även rätt till äldreomsorg och förskoleverksamhet på finska. I kommunen finns det ca 11,5 % invånare med finsk bakgrund.

Lindesbergs Filmstudio

En del av Sveriges Förenade Filmstudios (SFF) lindesberg.filmstudio.se