Lindesbergs Konstförening visar verk av Maria Ängquist Klyvare

Lindesbergs Konstförening visar verk av Maria Ängquist Klyvare

På lördag (21 april) är det vernissage för konstutställningen ”Inåt” med skulpturer i brons och lera av Maria Ängquist Klyvare. Utställningen pågår 21 april - 23 maj i Konstrummet på Lindesbergs Stadsbibliotek med vernissage på lördag kl 12-14. Utställningen arrangeras av Lindesbergs Konstförening om ingår i Sveriges Konstföreningar.

Maria Ängquist-Klyvare, född 1953 i Stockholm, är en svensk konstnär, som bland annat arbetar med skulpturer och stormosaik. Maria Ängquist-Klyvare utbildade sig ursprungligen till keramiker. Vid utställningen Spår på Galleri Kaolin i Stockholm 1982 visade hon mer än bara enskilda lerskulpturer, nu kom även rummets gestaltning med i bilden.

Hon uppmärksammades 1988 på Liljevalchs utställning Ting äger rum med ett självporträtt bestående av över tusen 7 x 7 centimeter stora keramiska plattor som var sammanhållna med koppartråd och kunde hängas mitt i rummet. Hon hade överförd ett pixlat fotografi av sig själv till en 210 x 230 centimeter stor mosaik. Med denna teknik reduceras bilden till ett fåtal nyanser och upplösningen är så grov att det krävs ett större avstånd för att kunna uppfatta bildens motiv.

Maria Ängquist-Klyvares verk har ställts ut bland annat i Steninge slott, Liljevalchs konsthall, Kulturhuset i Stockholm, Nacka konsthall samt på kostutställningar i bland annat Tyskland, Nederländerna, Polen, Turkiet, Algeriet och Norge. (Källa: Wikipedia)

Förhandsvisning, samkväm och ateljébesök

Inför vernissagen på lördag bjuder Lindesbergs Konstförening in sina medlemmar till förhandsvisning och samkväm med soppa (till självkostnadspris) på fredag 20 april kl 18:30 på Lindesbergs stadsbibliotek. Anmälan enligt inbjudan till medlemmarna.

Genom Sveriges Konstföreningen bjuder Lindesbergs Konstförening in sina medlemmar till besök 6 maj hos skulptören Richard Brixel och dennes skulpturpark med tre ateljéer. Richard Brixel anses som en av Sveriges allra främsta skulptörer någonsin. Hans konst är rikligt representerad runt om i världen på museer, gallerier och hos privata samlare. Särskilt stor är Richard Brixel i Kina. Anmälan enligt inbjudan till medlemmarna.

Lindesbergs Konstförening