Lindesbergs Riksteaterförening inleder hösten med teaterresa till Nora

Lindesbergs Riksteaterförening inleder hösten med teaterresa till Nora

Lindesbergs Riksteaterförening inleder höstens program med en teaterresa på lördag (9 september) till Nora för att se Strindbergs tragikomiska triangeldrama "Fordringsägare" med Görel Crona, Johan Hedenberg och Johan Fagerudd.

I höst visar Lindesbergs Riksteaterförening fyra föreställningar: 9 september "Fordringsägare" (i Nora); 7 oktober "Försvinnandet"; 18 oktober "Den lille prinsen"; 10 november "I livets villervalla". Biljetter säljs online och på Lindesbergs bibliotek, tel 0581/81140. Kvarvarande biljetter säljs vid dörren.

9 september kl 16:00: "Fordringsägare" i Nora (Nora Teater, Biograflokalen)

Strindbergs tragikomiska triangeldrama är en av hans bästa kammarspel. Tre skådespelare som kämpar för sina liv och sin heder. Strindbergs penna glöder i denna thrillerartade, smärtsamma fars om livet, kärleken och konsten. Medverkande: Görel Crona, Johan Hedenberg och Johan Fagerudd.

• Biljetter säljs online och på Lindesbergs bibliotek, tel 0581/81140. I priset ingår resa från Folkets hus, Lindesberg kl 15:00 och tillbaka efter föreställningen. Biljettpriser: Ordinarie 300 kr; Medlem i Riksteaterföreningen eller Kommunal Fritid 250 kr; Ungdom under 19 år 100 kr.

”Fordringsägare” är triangeldramat om Tekla, hennes ex-man Gustav och hennes nuvarande make Adolf. Dramat utspelar sig på ett badortshotell. Konflikten i dramat har sin upprinnelse i att Tekla sårat sin före detta man genom att i sin roman kallat honom idiot. Gustav uppsöker, utan att röja vem han är, Adolf på hotellet för att spionera på deras äktenskap i syfte att krossa Tekla. Han suggererar Adolf att se Tekla som ”ett lystet kvinnodjur, en vampyr som suger männens själar”. Adolf, som redan är sjuklig, ser sin tillvara rämna.

Lindesbergs Riksteaterförening

070-2639866 Föreningens webbplats