Rainer Hickisch och Maria Ängquist Klyvare på vernissagen av utställningen ”Inåt” på Lindesbergs stadsbibliotek.

​Maria Ängquist Klyvare dubbelt aktuell i Lindesberg

Konstnären Maria Ängquist Klyvare är dubbel aktuell i Lindesberg - dels med sin konstnärliga gestaltning av nya akutintaget på Lindesbergs lasarett, dels med Lindesbergs Konstförenings utställning ”Inåt” på Lindesbergs stadsbibliotek som pågår till 23 maj.

”Anledningen att vi valde att ställa ut Marias konst är att hon fick uppdraget att göra den utvändiga utsmyckningen vid nya akutintaget på Lindesbergs lasarett”, förklarar Rainer Hickisch som är ny ordförande i Lindesbergs Konstförening. ”Konstföreningen vill genom den pågående utställningen uppmärksamma även sjukhusets utsmyckning”.

Den konstnärliga gestaltningen av nya akutintaget heter ”Skimmer” och kan upplevas på olika avstånd och i ljus eller mörker. Som solljusets lek genom bladverk är ”Skimmer” en lek med ljus, skugga och rörelse som förenar det materiella/metallen och det immateriella/ljuset. Former i matt, blankt och med skuggor av svart, associerar till blad och stammar. Den bakomliggande färgen, som skir vårgrönska, lyser upp betongväggen och ger den liv och relief. De blanka partierna leker med speglingar från omgivningen medan de svarta formerna sjunker ner till skuggor.

Utställning på Lindesbergs stadsbibliotek

Lindesbergs Konstförening har en pågående utställning med Maria Ängquist Klyvare på Lindesbergs stadsbibliotek som pågår till 23 maj. Utställningen ”Inåt” visar små skulpturer i keramik och brons om vårt inre som visas ihop med stora keramiska plattor.

”År 2017 bodde jag på grund av arbete under några perioder i Thailand. På kvällarna satt jag och lekte med vax. Jag undrade och funderade på hur jag såg ut inuti. Hur ser mina tarmar ut och tjocktarmen, hur sitter den? Hur känns mitt hjärta att hålla i handen och njurarna? Våra inre organ följer oss genom livet men till skillnad från det yttre, döljer de sig hemlighetsfullt. Jag såg inåt och under mitt skinn dessa varma, tropiska nätter. En lek som sedan blev till små skulpturer i brons och lera”, skriver Maria Ängquist Klyvare om utställningen.

Maria Ängquist Klyvare har arbetat med konstnärlig gestaltning i offentlig miljö i cirka 25 år med ett 40-tal uppdrag från stat, landsting och kommuner i både exteriör och interiör miljö. ”Att som konstnär arbeta i rummet och se dess förutsättningar och möjligheter har fört samman mina två intressen - konst och arkitektur”.

Maria Ängquist Klyvare har varit projektledare för två internationella projekt - Hamam det turkiska badet med utställning på kulturhuset och utställningen Sharing Waters som visades i Istanbul 2010. Maria har också skapat utställningen/projektet China Girl om kvinnors situation i Kina.

....................................................

Maria Ängquist Klyvares beskrivning av "Skimmer":

Lindesbergs Konstförening