​Och ännu fler kreativa förslag om kulturen i Lindesberg

​Och ännu fler kreativa förslag om kulturen i Lindesberg

Vad vill vi med kulturen? Vad krävs av oss för att vi tillsammans ska nå våra gemensamma önskningar och mål? Kom med kreativa lösningar och förslag! Det skriver Lindesbergs kommun i sin inbjudan till samtal om kultur 3 maj. Och nyhetskanalen lindekultur.se presentera nu ännu fler förslag.

…………………………..

Linde Fornminnes-och Hembygdsförening skriver detta:

1: Vi efterlyser lokaler för kulturella aktiviteter (utställningar, möjlighet att visa stadshistoriska kulturarv, samlingslokal för föreläsningar med liten scen, ytor för övning av kulturella aktiviteter tex dans, teater osv) ”En sund kropp i en sund själ ”(Bergslagssjäl).

2: Kommunikation Många frivilliga i föreningar erbjuder kunskaper som skulle kunna tas till vara. Vi är gärna lokalhistoriska konsulter. Gäller t. ex utarbetande av kulturpolitiskt program. Perfekt vid ett sådant arbete som omskapande av Flugparken.

3: Vi efterfrågar Ana Durans utredning. Hur kommer de tankarna att användas? Hur vårdas kulturarvet nedpackat och förvarat i lådor? När får staden tillbaka sitt stadsmuseum där modern teknik gör att vi kan visa och uppleva vårt kulturarv?

4: Kultur för alla barn, ungdomar och alla andra. Möjlighet att träffas och utöva. Betydelsen av att känna till bakgrunden/historien och föra den vidare till kommande generationer.

Övriga förslag:

…………………………..

Förslag/beslut om en öppen, offentlig, transparent och långsiktig plan för Folkets Hus Bio för att skapa motivation och trygghet för de ideella krafter som är beroende av lokalen.

…………………………..

Anställ en person med enbart en uppgift - att söka projektmedel inom kulturområdet. En sådan tjänst skulle finansiera sig själv ganska snabbt - och ge kulturlivet ekonomiska möjligheter att utvecklas.

…………………………..

I ett förslag citeras Bengt Göransson, socialdemokratisk kultur- och utbildningsminister 1982-1991: ”Kultur är inte stundens upplevelse, ingen kassako, inte trösten som ska hjälpa oss att uthärda världen. Om vi blir friskare och gladare av kultur så är det bra. Men det är inte syftet. I stället är kulturen källan till djupa, subjektiva insikter som skapar ett engagemang, som är lika med samhällsdeltagande och demokrati”.

…………………………..

Se hur andra definierat kultur - exempelvis Kultur i Väst: "Kultur är en viktig dimension i ett långsiktigt, hållbart samhälle - socialt, ekonomiskt och miljömässigt. Socialt; därför att kultur bidrar till att skapa mötesplatser, sammanhållning och mänsklig växt. Ekonomiskt; därför att kultur och kreativa näringar står för sysselsättning och en ökande andel av BNP. Miljömässigt, slutligen, därför att kultur och kulturmiljö bidrar till att skapa en attraktiv livsmiljö”. Läs mer >>

…………………………..

Önskar ett lugnt/tyst och trivsamt läs-tidnings-och tidskriftsrum på biblioteket.

…………………………..

Alla förslag och synpunkter som kommit in till lindekultur.se sammanställs och skickas nu till panelen som deltar på samtal om kulturen torsdag 3 maj kl 18-20 på Lindesbergs Stadsbibliotek:

• Kommunstyrelsens ordförande Irja Gustavsson (S)
  • Beredningen för kulturfrågor: Daniel Andersson (S), Susanne Karlsson C) och Virosa Viberg (SD).
  • Kulturchef Kristina Öster.
  • Samtalet leds av regionbibliotekarie Peter Alsbjer.