Elias Kling, Björn Johansson och Henry Lindkvist - några av de medverkande i "Pappersvalsen"

​”Pappersvalsen” - en sommarteater på Frövifors pappersbruksmuseum

Bergslagens Spektakelteater fortsätter den historiska odyssén genom Bergslagen med ”Pappersvalsen” - sommarens teaterföreställning med Frövifors pappersbruksmuseum som spelplats. Föreställningen kommer att spelas 29-30 juni, 2-3 juli och 5-6 juli i Pappersbruksmuseets maskinhall. Biljetterna släpps i april.

Under de två senaste åren har två stora amatörteaterevenemang genomförts i Lindesberg kommun: ”Smidda planer” i Löa hytta 2016 och ”Siggebohyttans spektakler” i Siggebohyttans bergsmansgårds loge 2017. Spelen har speglat olika skeden från Bergslagens historia i teater och musik.

Ensemblen har varit i stort sett densamma vid båda produktionerna och fungerat som ett löst sammansatt nätverk fram tills i maj 2018 då den ideella föreningen Bergslagens Spektakelteater bildades. I föreningen är medlemmarna mellan 8-83 år.

Inför 2019 smids nu stora planer. Den historiska odyssén genom Bergslagen fortsätter och ny spelplats blir Frövifors Pappersbruksmuseum. Projektet är ett samarbete mellan Bergslagens Spektakelteater, Frövifors Pappersbruksmuseum och Amatörteaterkonsulenten i Örebro län.

”Pappersvalsen” - årets teaterprojekt

Året är 1955 och sommaren har just börjat. Det är samma år som Frövi blev en egen köping på nyåret och framtidstron är stark i det lilla brukssamhället med gamla anor. På pappersbruket råder ingen brist på jobb, och livet går sin gilla gång för alla dem som arbetar och bor där. Förutom de bullrande pappersmaskinerna finns där även ingenjörer och basar, svetsare och springpojkar.

Mitt i allt det manliga styr salsmästaren över sorteringsflickorna. Några av dessa kvinnor tycks bära på en hemlighet som ingen vill tala om, men som har sina rötter långt tillbaka på järnbrukens och Tersmedens tid på Hinseberg. Man kan aldrig vara anonym och utanför gemenskapen på bruket – på gott och ont. Det är alltid någon som vet…

Föreställningen handlar om saker man har sagt och inte sagt, om valser man dragit och tagit, om sådant som fått och får konsekvenser, men alltid till ljuden och virvlandet av pappersvalsens snurrande irrgångar. Kort sagt handlar det om alla de människor som lever och har levt sina liv för att bruket ska kunna leva.

Produktionsfakta om "Pappersvalsen":

• Manus: Staffan Blixt
  • Konstnärlig ledning och regi: Stefan Jansson
  • Musik: Anna Johansson och Johan Renman
  • Koreografi: Kazue Ikeda
  • Kostym: Kajsa Forsberg
  • Teknik: Johan Wennman

"Pappersvalsen" genomförs med stöd av ABF, Sparbanksstiftelsen Bergslagen, Region Örebro län och projektet Alla barns rätt till kultur samt Adolf Lindgrens stiftelse. Projektet har också ett samarbete med Näsby församling.

Bergslagens Spektakelteater

Amatörteaterförening i Lindesberg