​Vårprogrammet i Ljusnarsbergs kammarmusikförening

​Vårprogrammet i Ljusnarsbergs kammarmusikförening

Två skolkonserter med Lönnebergakvartetten (bilden) 14 februari. Vacker musik för flöjt, viola och harpa 10 mars. Bulgariska körklanger med Vokalensemblen Perunika 17 mars. Sagor från Syrien och Europa 21 april. Vårprogrammet i Ljusnarsbergs kammarmusikförening – hela Bergslagens musikförening - bjuder på ett brett musikaliskt spektrum, meddelar föreningens ordförande Thomas Lundkvist.

Program för våren 2018:

Onsdag 14 februari kl 10.00 resp.12.00: Två skolkonserter i Kopparberg för mellanstadiet

Lönnebergakvartetten ger: Den Du Är – varning för annorlunda! Om att vara annorlunda. Eller kanske bara unik. Precis som alla andra. Klassisk musik inbakad i teater. rap, show och med tankar om jämställdhet, att passa in och vara den man vill vara. Hög klass av skolade musiker. Ett stort tack och de rekommenderas varmt!

Lördag 10 mars kl. 16.00: Tingshuset, Kopparberg

Vacker musik för flöjt, viola och harpa med Karin Dungel (viola), Sareidah Hildebrand (flöjt) och Ingrid Lindskog (harpa): Claude Debussy: Sonate pour flûte, alto et harpe(1916), Arnold Bax: Elegiac Trio, för flöjt, viola och harpa (1916)

• Karin Dungel, viola, Studier i Köln för Amadeuskvartetten. Anställd i Göteborgs Symfoniker, senare i Bergens Filharmoniske Orkester, Norge. C:a 10 år i en stråkkvartett på heltid (Berwaldkvartetten). Frilansar sedan länge i Radiosymfonikerna, Kungliga Operan, Drottningholms Barockensemble och i Confidencens (Ulriksdals) teaterorkester. Variationen berikar men kammarmusiken ligger nära hjärtat.
  • Sareidah Hildebrand, flöjt, spelar regelbundet i samtliga större svenska orkestrar, framför allt som stämledare/alternerande stämledare och har deltagit i över 30 CD-inspelningar och mängder av TV- och radioproduktioner
  • Ingrid Lindskog, harpa, spelar regelbundet i Radioorkestern, Kungliga filharmonikerna och Hovkapellet. Även solo, nu senast i Mozarts flöjt och harpkonsert med flöjtisten Hanna Gustafsson och Uppsala kammarorkester. Hon tycker allra bäst om att spela kammarmusik.

Efter konserten har Ljusnarsbergs kammarmusikförening sitt årsmöte. Alla intresserade är mycket välkomna!

Lördag 17 mars kl 16.00: Bångbro Folkets Hus

Bulgariska körklanger med Vokalensemblen Perunika - en vokalensemble med bas i Stockholm som skapades 2014.

• Det gemensamma intresset för den bulgariska folkmusiktraditionen med dess speciella sångteknik väckte idén att bilda en kvinnlig vokalensemble tillsammans med den bulgariskfödda dirigenten Michael Deltchev. Ensemblen består av 20 sångerskor med olika musikalisk bakgrund. De framför arrangerad folkmusik från Bulgarien i olika stilar som framhäver sångernas olika ursprung. Perunika strävar efter att lyfta intresset för den kraftfulla bulgariska körklangen i Sverige genom egna konserter och workshops. De vill också förmedla den kraft som kan uttryckas med hjälp av den kvinnliga sångrösten.

Lördag 17 mars kl 13.00-15.00: Workshop för kvinnoröster

Workshop för kvinnoröster före konserten med Vokalensemblen Perunika.

• Deltagaravgift 150 kr. Kontant eller swish. Konsertbiljett också 150 kr. Alla välkomnas! Prova på bulgariska klanger för kvinnoröster! Anmäl gärna till 0581-910 32 eller thomasvlundkvist@gmail.com. Kören deltar i röstverkstaden. Man får stöd av de ordinarie i respektive stämma. Lyssna och läs mera här! http://perunika.wixsite.com/choir

Lördag 21 april kl 16.00: Tingshuset, Kopparberg

En timme av din tid. Sagor från Syrien och Europa med Moaz Bahtiti, Jan Johansson och Maria Sedell.

. Musik och berättelser reser genom tid och rum: möts, utvecklas och möts igen. Här blandas den arabiska lutan Oud och den europeiska lutan med sagor från Syrien och Europa.

• Moaz Bahtiti framför egenkomponerad musik på Oud, den arabiska lutan. Han är uppväxt i Syrien och har spelat Oud sedan 12-årsåldern. Han studerade på musikkonservatoriet i Damaskus i fem år, studier som han tvingades avbryta för att fly till Sverige för fyra år sedan. Musiken är fortfarande en stor del av hans liv. Han har tillsammans med Maria valt ut de sagor de framför.
  • Jan Johansson framför lutmusik från renässansens Europa, där styckena bygger på dåtidens visor och folksånger. Hans lutspelande började i den epokgörande gruppen Joculatores Upsalienses där han medverkade i 40 år. Han har även spelat luta och teorb i andra ensembler och varit lärare vid olika kurser i tidig musik.
  • Maria Sedell berättar sagor från Syrien och Europa. De syriska är insamlade i flyktingläger i Libanon och kommer från det syriska folkets rika berättartradition. Det är tidlösa berättelser för vuxna som funnits i många generationer och nu följer med om människorna på deras flykt. Europa har också haft en rik muntlig berättartradition om än inte lika levande idag. Många av dessa berättelser finns att läsa i böcker, men i denna föreställning väcks de till liv genom att berättas, precis som de från början var – muntliga berättelser. Maria Sedell är professionell muntlig berättare, utbildad i England och med en rad olika berättarföreställningar på sin repertoar.

Fredag 13 juli kl 14.00: Treskillingdagen 2018 på Malmtorgets scen. Fritt tillträde

Marianne Skagerlind-Furå och Pär Furå - två riksspelmän som med värme och humor framför musik från det berömda frimärkets tid.

• Pär och Marianne är mycket mångsidiga och goda artister, spelar flera märkliga och omoderna instrument och har turnerat under decennier i Sverige och i flera delar av världen.

Thomas Lundkvist

Musik- och ljudskapare 0705-17 96 10