Hotell eller museum - vad ska hända med Rådhustorget i Lindsberg?

Hotell eller museum - vad ska hända med Rådhustorget i Lindsberg?

• Linde Fornminnes- och hembygdsförening vill att Spruthuset ska behållas i kommunens ägo som stadshistoriskt museum för utställningar och andra kulturevenemang.
  • Spruthuset och Café Oscar är viktiga för en fortsatt utveckling av Lindesbergs Stadshotell – därför vill hotellägaren Egeryds Fastigheter köpa de båda flyglarna på Rådhustorget.

Vad ska hända med Café Oscar och Spruthuset på Rådhustorget i Lindesberg? Nätverket Lindekultur inbjuder till öppet möte måndag 25 november kl 19:00 på Stadshotellet i Lindesberg för information och diskussioner med berörda parter 1) om planerna för Café Oscar och Spruthuset; 2) om det kulturella bevarandevärdet kring Rådhustorget; 3) om det långsiktiga värdet av att behålla fastigheter som är viktiga för kulturlivet i kommunal ägo. Läs mer i inbjudan till mötet >>

……………………………….
Linde Fornminnes- och hembygdsförening: Behåll Spruthuset för kulturevenemang

Sedan Lindesbergs Museum flyttats från Tellandska gården till Stripa har Lindesberg inget stadshistoriskt museum – därför vill Linde Fornminnes- och hembygdsförening att Spruthuset ska behållas i kommunens ägo för utställningar och andra kulturevenemang.

Rådhustorget är den kulturhistoriskt bäst bevarade delen av gamla Lindesberg med flera kulturminnesmärkta byggnader – bland annat Spruthuset. Föreningen har tagit fram förslag (med skisser och kostnadsberäkningar) på hur Spruthuset skulle kunna utvecklas till ett stadshistoriskt museum med möjligheter för skolbarn, turister och andra att ta del av stadens historia och dess betydelse för Bergslagen.

Som basutställning i Spruthuset vill föreningen se den stadsmodell av Lindesberg från 1920-talet som håller på att byggas upp. Föreningen vill samtidigt att Spruthuset ska kunna användas för andra kulturevenemang – exempelvis konserter, konstutställningar och olika föreställningar som tidigare förekommit i lokalerna.

”Vi ser gärna att turistbyrån blir kvar i Café Oscar och att Spruthuset får bli stadshistoriskt museum för utställningar och andra kulturevenemang”, säger Ingrid Nordmark – ordförande i Linde Fornminnes- och hembygdsförening.

.....................................
Så vill Egeryds och Stadshotellet utveckla Rådhustorget

Spruthuset och Café Oscar är två strategiskt viktiga fastigheter för en fortsatt utveckling av Lindesbergs Stadshotell – därför vill hotellägaren Egeryds Fastigheter köpa de båda flyglarna på Rådhustorget.

”Vi vill investera pengar i det här och det gör man inte gärna i en fastighet som man bara hyr”, förklarar fastighetsbolagets VD Per Egeryd.

I en idéskiss (klicka här för att se den) presenterar Egeryds Fastigheter planerna för hela torg- och parkområdet kring hotellet – inklusive de nu aktuella Spruthuset och Café Oscar:

Spruthuset har potential att bli så mycket mer än vad det har varit, enligt Per Egeryd som ser flera olika möjligheter – bland annat att skapa nya mötesplatser för allmänheten.

Café Oscar vill hotellet kunna använda under hela året som exempelvis café med lättare förtäring på både övre och undre våningsplan - också det en mötesplats för allmänheten.

.....................................
Vad tycker du och vad vill du ställa för frågor på mötet?

Skriv till Nätverket Lindekultur (info.lindekultur@gmail.com) så kan vi ställa din fråga på mötet utan att ange vem som frågar (men vi vill gärna veta vem du är - enligt samma principer som gäller för insändare i andra nyhetskanaler).