​LindeVeckan 4-11 maj: Möt våren i sjöstaden Lindesberg

​LindeVeckan 4-11 maj: Möt våren i sjöstaden Lindesberg

Nu är det dags för LindeVeckan - en gemensam satsning på marknadsföring av tre populära evenemang i sjöstaden Lindesberg under en och samma vårvecka - 4-11 maj 2019: LindesbergsMässan 4-5 maj, LindeDagen 8 maj och Vårmönstringen 11 maj.

Genom en samordnad och bred marknadsföring av ”Möt våren i sjöstaden Lindesberg” är syftet att få fler besökare till respektive evenemang samtidigt som det är en bred och gemensam marknadsföring av Lindesberg ● som en attraktiv kommun att jobba, leva, bo och verka i; ● som en attraktiv etableringskommun för företag; ● som ett attraktivt besöksmål.

I detta nyhetsbrev har vi samlat information och nyheter om evenemangen.

4-5 maj: LindesbergsMässan i Lindesberg Arena

Mässan i Lindesberg är tillbaka - men i år i lite ny skepnad. Mässan byter namn till LindesbergsMässan och blir bredare för besökaren. Självklart är fokus även denna gång på boende, mat, hälsa och fritid. Utöver det tillkommer några nya teman som jakt, fiske, outdoor och resmål. Över 100 utställare deltar på mässan som bjuder på program med TV-snickarna Pirre & Mackan, Zillah & Totte, Maxilimian och Helen Tronstad - meteorolog och väderpresentatör på SVT som talar om klimatförändringar. Utöver detta blir det flera happenings med lokal prägel. Barnen har sin egen hörna i Bubble Corner där gratis barnpassning erbjuds.

Det händer mycket i sjöstaden Lindesberg under LindeVeckan 2019
LindesbergsMässan 4-5 maj, LindeDagen 8 maj och Vårmönstringen 11 maj - men också motionslopp, konstvernissage, vårfest med räkfrossa, konsert, trav, frimärksmässa, opera på bio och naturevenemang. Det händer mycket under LindeVeckan som visar att det finns något för alla intressen i sjöstaden Lindesberg.

LindeVeckans tävling avgjord: De vann vårhelg i sjöstaden Lindesberg
Närmare 250 från hela landet ville vinna en vårhelg i sjöstaden Lindesberg genom att svara på frågan: Varför skulle du vilja möta våren i sjöstaden Lindesberg? Nu är LindeVeckans tävling avgjord och de tre vårhelgerna i sjöstaden Lindesberg gick till Malin Holmgren (Karlstad), NIklas Jansson (Upplands Väsby) och Fanny Jähnke (Göteborg).

8 maj: LindeDagen efter Strandpromenaden

"Vi gjorde det 2015 och 2016 som Lindessjön Runt Dagen. Vi gjorde det 2017 och 2018 - och gör det igen onsdag 8 maj 2019 som LindeDagen - en bred och gemensam marknadsföring av det mesta av det bästa med Lindesberg som en attraktiv kommun att jobba, leva, bo och verka i”, skriver arrangerande Lindesbergs Rotaryklubb. LindeDagen - som genomförs för femte året i rad - har etablerats som en uppskattad folkfest för Lindesbergs invånare och inpendlare - och en unik möjlighet för över 110 utställare att presentera sig för nya målgrupper under trivsamma former.

Femårsjubilerande LindeDagen - en folkfest med det mesta av det bästa med Lindesberg
När LindeDagen arrangeras för femte gången - i år onsdag 8 maj kl 16-20 - kommer över 110 utställare att presentera det mesta av det bästa med Lindesberg under trivsamma former efter Strandpromenaden i sjöstaden Lindesberg. Och som vanligt kommer det att hända mycket på LindeDagen - bland annat invigning av Generationsparken och tre favoriter i repris.

Nya generationslekplatsen i Lindesberg invigs på LindeDagen
Den nya lekplatsen i Generationsparken nedanför Församlingshemmet i Lindesberg är nu klar för invigning på LindeDagen onsdag 8 maj kl 16:00. Efter invigningen bjuds på smakprov ur musikalen ”I samma båt” som handlar om Noas ark och som Linde bergslags församlings barnkörer sätter upp i Guldsmedshyttans kyrka 19 maj.

Församlingen bjuder på saftkalas vid invigningen

I samband med invigningen av den nya lekplatsen bjuder Linde bergslags församling på saftkalas och några roliga aktiviteter för barnen. Temat är Noas ark. Vill du, kom gärna utklädd till djur på kalaset! På församlingshemmets baksida öppnar S:t Mary Café Kingsgården ett tillfälligt café, vilket blir en försmak på att det här i sommar ska finnas ett glasscafé. Den lokala glasstillverkaren Björn med En får tacka, som ska leverera sommarens krämiga fårglass, kommer också att finnas på plats med sin glassvagn.

”Lilla Almedalen” i Oscarsparken inför EU-valet
När Nerikes Allehanda bjöd in de politiska partierna till utfrågningar och debatter inför valet till riksdag, region- och kommunfullmäktige på LindeDagen 2018 blev det en succé som återkommer 2019 - nu med fokus på EU-valet 26 maj. Men det ges också möjlighet att diskutera lokala frågor med de politiska partierna som finns på plats i Oscarsparken.

EU-valet går av stapeln den 26 maj

Den 26 maj är det till val till Europaparlamentet. Här har Lindesbergs kommun samlat information om hur det går till att rösta.

Lär känna teknikföretagen i ”tekniktältet” - och vinn en elcykel
När teknikföretagen och teknikutbildningarna i Lindesbergs kommun bjöd in till ”tekniktältet” för att presentera utbildnings- och arbetsmöjligheter på LindeDagen 2018 blev det en succé som återkommer 2019 - återigen med chansen att vinna en elcykel.

Samhällsbyggnad Bergslagen bjuder in till samrådsmöte

Välkommen på samrådsmöte under Lindedagen för tillägg till översiktsplanen för strandnära lägen i Lindesbergs kommun. Syftet med planen är att peka ut lämpliga områden för landsbygdsutveckling i strandnära lägen. Planen omfattar 29 utpekade områden vid 15 vattendrag i kommunen. Samhällsbyggnadsförvaltningen finns på plats under Lindedagen den 8 maj då tjänstepersoner finns på plats för att informera om, svara på frågor kring och diskutera planen med medborgare.

Flera nya inslag från Region Örebro län på LindeDagen

Som vanligt kommer det finnas mycket att se, göra och uppleva när årets Lindedagen äger rum den 8 maj. Vad sägs till exempel om att gympa lätt tillsammans med fysioterapeuter från Lindesbergs vårdcentral? Lindedagen fyller flera syften för regionens utställare. Det handlar både om en chans att visa upp verksamheterna för potentiellt nya medarbetare, och att under lättsamma former möta medborgarna – regionens kunder och patienter.

11 maj: Vårmönstringen vid Lindeskolan

Vårmönstringen är en årligen återkommande utställning med entusiastfordon av olika slag och karaktär - ett evenemang med häftiga bilar som lockar hundratals utställare och tusentals besökare från hela Sverige till Lindesberg. Deltagande utställare tävlar om priser och pokaler inom områden som Most Outstanding Car, Most Outstandig Bike, Most Outstanding Epa-/A-traktor, Best in Show med mera. Vårmönstringen avslutas på kvällen med cruising i Lindesbergs innerstad.

…………………………

LindeVeckan 2019 marknadsförs och LindeDagen 2019 arrangeras av Lindesbergs Rotaryklubb med ekonomiskt stöd från Lindesbergs kommun, de kommunala bolagen (LIBO, Linde Energi och Besök Linde), Sparbanksstiftelsen Bergslagen/Bergslagens Sparbank och Adolf Lindgrens stiftelse.