Tio dagar kvar till "Vi håller Lindesberg i rörelse" 6 maj

Tio dagar kvar till "Vi håller Lindesberg i rörelse" 6 maj

Kommunens Näringslivskontor och Turistbyrå presenterar sig, Lindesbergs Stadshotell bjuder på After Walk-underhållning och Turistbåtförening M/S Råsvalen angör Kyrkbryggan. Det händer mycket onsdag 6 maj när Lindesberg sätts i rörelse.

"Vi håller Lindesberg i rörelse" är en unik möjlighet att lära känna det bästa med Lindesberg - ett rikt och brett föreningsliv, ett spännande näringsliv och en bra offentlig service med lasarett, gymnasieskola, bibliotek, badhus, sportarenor med mera. Allt samlat och presenterat under fyra timmar efter ytterligare en anledning att bo, verka och leva i Lindesberg - Lindessjön Runt-leden! Läs mer i det digitala programbladet >>

• Idag presenteras vad som händer i Oscarsparken efter Strandpromenaden i Lindesberg onsdag 6 maj kl 16:00-20:00:

1: Rotary-station för ut- och inlämning av startkort, en av fyra stämplar och information om Rotary - på den här stationen om Rotarys internationella projekt.

• Lindesberg Rotaryklubb har ett 60-tal medlemmar varav en tredjedel är kvinnor. Klubben är en av 34.000 Rotary-klubbar i 200 länder med totalt 1,2 miljoner medlemmar. www.rotary.se/lindesberg

2: Sponsortorget mellan Cafe Oscar och Spruthuset för våra sponsorer som inte har egna stationer efter Lindessjön Runt - se nedan.

3: Lindesbergs Näringslivskontor | Turistbyrån: Vi informerar på olika sätt om vår verksamhet - Turistinformation, Näringsliv/Företagarcentrum, Konsumentrådgivare med mera.

• Näringsliv och utveckling är Lindesbergs kommuns organisation för infrastruktur, kollektivtrafik, konsumentvägledning, mark och exploatering,näringslivsservice, samordning av kommunkoncernens totala näringslivsarbete/tillväxt och besöksnäring www.lindesberg.se/10/naringsliv.html
  • Turistbyrån: Lindesberg är en kommun med många centralorter. På de flesta orter finns åtminstone en förening eller eldsjäl som ofta ordnar saker. Allt detta engagemang gör att vi kan erbjuda en mängd olika evenemang som presenteras på upplevlindesberg.se www.lindesberg.se/10/turism.html

4. Egeryds-koncernen: Vi finns i anslutning till Café Oscar för att presentera våra erbjudanden:

• Egeryds Fastighetsförvaltning utför fastighetsskötsel, teknisk förvaltning och ekonomisk förvaltning av bostadsrättsföreningar, kommersiella fastigheter samt hyresrätter. www.egerydsff.se
  • Egeryds Fastigheter har hyresgästen i fokus. Hos oss kommer dina behov i första hand, oavsett om du hyr lokal eller bostad. www.egerydsfastigheter.se
  • Villafix vill ge dig som villaägare tid för annat genom ett komplett utbud av tjänster för din villa, trädgård och hem. www.villafix.se

5. Lindesbergs Stadshotell: Vi bjuder på After Walk-underhållning i anslutning till Café Oscar.

• Klassiskt stadshotell med vackert läge vid Rådhustorget i centrum av Lindesberg. 36 rum med ca 50 bäddar. Restaurang & pub med fullständiga rättigheter. Under sommaren serveras mat och dryck på Café Oscar. www.lindestadshotell.com

6. Linde Båtklubb: Vi finns på Kyrkbryggan för att presentera vår verksamhet och visa våra båtar.

• Linde Båtklubb är en allmännyttig ideell förening som vill främja båtlivet lokalt samt att verka för ett gott kamrat och sjömanskap. Klubben har egen brygga vid Fingerboäng i lilla Lindesjön och egen klubbstuga i Ånås efter Bottenån. www.lindebatklubb.se

7. Lindesbergs Turistbåtförening M/S Råsvalen: Vi lägger till vid Kyrkbryggan med M/S Råsvalen och informerar om vad vi gör. Eventuellt kan vattenståndet ställa till det för oss så att vi inte kan sjösätta i tid eller att vi inte kommer under broarna - men vi jobbar på en plan B...

• M/S Råsvalen är byggd 1914 som timmerbogserare. Sedan 1995 ägs och drivs båten som passagerarbåt av Lindesbergs Turistbåtförening som gör utflyktsturer från Lindessjön upp genom Bottenån till sjön Råsvalen. Föreningen driver även ett marint motormuseum i Lindesberg med båten Ceylon, marina motorer samt föremål och motorer från Bergbolaget. www.msrasvalen.se

8. Frövifors Musikkår|Oktetten: En oktett ur Frövifors Musikkår underhåller med lättsam musik på Kyrkbryggan kl 19-20.

• Frövifors Musikkår har varit verksam i Frövifors och Frövi sedan 1905. Kåren har ett stort engagemang i ortens kulturutbud men även utanför Frövi med spelningar på exempelvis Skansen i Stockholm. Frövifors Musikkår utsågs 2014 till Årets Frövibo av Föreningen Positiva Frövi. Webbplats: ffm100.blogspot.se

Sponsortorget för sponsorer som inte har egna stationer efter Lindessjön Runt:

• EBAB Byggservice: www.ebab.nu
  • Guldsmedhyttans Mekaniska: www.guldsmedshyttansmekaniska.com
  • Hugo Bil: www.hugobil.se
  • ICA Supermarket: www.ica.se
  • Linde Bildelar | BDS: www.lindebildelar.com
  • Lindemaskiner: www.lindemaskiner.se
  • Mäklarhuset: www.maklarhuset.se
  • Stefans Skog & Fritid: www.skogochfritid.se
  • TA Byggproduktion: www.tabyggproduktion.se
  • Team Sportia: www.teamsportia.se
  • Företagarna Bergslagen: www.foretagarna.se

..........................................

"Vi håller Lindesberg i rörelse" - en bakgrund:

Det händer mycket i Lindesberg som bidrar till att göra orten attraktiv att bo, verka och leva i – tack vare framgångsrikt näringsliv, brett föreningsliv, bra skolor och annan offentlig service. Det vill Lindesbergs Rotaryklubb lyfta fram och synliggöra genom att ge alla möjligheten att presentera sig på ett trevligt sätt!

Företag, föreningar, skolor och offentliga verksamheter som bidrar till att hålla Lindesberg i rörelse och vill visa detta erbjuds därför möjligheten att presentera sig på valfritt sätt och på lämplig plats efter Lindesjön Runt onsdagen 6 maj 2015 kl 16-20.

”Vi håller Lindesberg i rörelse” är ett initiativ som drivs inom ramen för Rotary BeRör - ett lokalt Rotaryprojekt för att utveckla Lindesberg.

Projektet har tre syften:

• Att sätta lindesbergare (och andra) i rörelse – genom att under trivsamma former ta sig (och upptäcka) Lindessjön Runt.
  • Att erbjuda företag, föreningar, skolor och offentlig service (som sätter Lindesberg i rörelse) möjligheten att presentera sig för nya målgrupper.
  • Att genom företagens sponsring ge ekonomiskt stöd till verksamheter som håller Lindesberg i rörelse.

Verksamheter som kommer att få ekonomiskt stöd 2015:

• Linde Ridskola – bidrag till inköp av ny häst (som kommer att få namnet ”Rotary”).
  • Lindesbergs grundskolor – bidrag till inköp av idrottsutrustning som behövs för att kunna erbjuda idrottsaktiviteter för alla elever.
  • Kulturskolan Garnalia – bidrag till terminsavgifter för att fler elever ska få möjlighet att delta.