Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 15)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 15)

Som Nätverket Lindekulturs nyhetskanal har lindekultur.se två huvuduppgifter - dels att göra kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg (genom att marknadsföra vad som händer i kulturlivet i kommunen); dels att bevaka och följa upp kulturpolitiska frågor i Lindesberg (eftersom kulturen kan och behövs för att utveckla kommunen).

Redaktionen för lindekultur.se arbetar enligt två principer - när det gäller evenemang skriver vi om dessa innan de händer (kultur ska upplevas); när det gäller kulturpolitiska frågor skriver vi om förslagen innan besluten fattas (för att ge våra läsare och andra intresserade möjligheten att diskutera frågan och påverka besluten).

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

Lindesbergs stjärnor fortsätter - och kan ta in nya medlemmar

Genom ett samarbete mellan Barn- och utbildningsförvaltningen och Socialförvaltningen i Lindesbergs kommun kan Lindesbergs stjärnor fortsätta att träffas som vanligt en gång i veckan för att repetera - och dessutom ta in nya medlemmar.

12 april: ”Flyga högt” - teater i Resta bygdegård

Fredag 12 april kl 19.00 ges Teater Unos föreställningen ”Flyga högt” i Resta Bygdegård - tre sammanflätade monologer med svart humor som framförs av Åsa Eek Engquist. Biljetter för 150 kronor inklusive fika beställes via 070-826 33 59.

13 april: Vernissage på nytt galleri och jazzkonsert i Spannarboda

Lördagen 13 april kl 13:00 önskar Birgit Westmar och Thomas Lundkvist i Östergården i Spannarboda alla varmt välkomna till invigning och vernissage i det nya Ett mindre galleri. Efter vernissagen med Sunniva Kellquists målningar blir det jazz med tilltugg i den anrika gården Villboda (från Linnés tid).

16-17 april: Kulturskolan Garnalia: Konserter med skol- och barnkörer

Tisdag 16 april och onsdag 17 april blir det körkonserter med Kulturskolan Garnalias skol- och barnkörer. Skolkörer från sju skolor i Lindesbergs kommun bjuder på sånger ut filmer och Kulturskolans barnkör framför musikalen Pytte Liten i Trollskogen.

17 april: Föredrag och utflykter för jubilerande Lindesbergs Hembygdsförening

Föredrag om Kyrkbergets natur onsdag 17 april och om Bergsmansgårdar i Nora och Linde onsdag 24 april. 80 år med Hembygdsföreningen på LindeDagen onsdag 8 maj. Och en bussutflykt till Nobels Karlskoga onsdag 15 maj. Lindesbergs Hembygdsförening har mycket på gång.

25 april: Lindesbergs Filmstudio avslutar vårterminen med ”Colette”

Torsdag 25 april kl 19:00 avslutar Lindesbergs Filmstudio vårterminens filmprogram på Folkets Hus Bio med engelska ”Colette” - underhållning på hög nivå när Frankrikes mest kända kvinnliga författares liv blir film!

27 april: Dags igen för utsåld Caprice med Harmoni

Lördag 27 april är det dags igen för manskören Harmonis Caprice - i år den 36:e i ordningen med Carola och en hemlig gästartist. Det blir som vanligt två föreställningar i Lindesberg Arena kl 14.00 respektive 18:30 - och båda föreställningarna är utsålda. För den som inte har biljetter men ändå vill uppleva Caprisen finns möjligheten att se den på storbildskärm i Lindeskolan Aula kl 18:30. Biljetterna kostar 100 kronor och finns att köpa på Blombergska bokhandeln i Lindesberg.

19 maj: Ännu mer att berätta om dragspelaren Pepparn

Efter flera fullsatta föreställningar om Leif ”Pepparn” Pettersson - varav den senast i Lindesberg 27 mars - sätter Lindesbergs Hembygdsförening nu punkt. Men Per Zetterlund och hans medhjälpare har ännu mer att berätta - bland annat 19 maj då Gusselby Hembygdsförening bjuder in till helgdagskväll vid Pepparns koja.

Anders Forsell ställer ut i sockenstugan

Anders Forsell (bilden) ställer ut valda delar av sin fotokonst i Sockenstugan i Fellingsbro. Det handlar i högsta grad om talande bilder från olika delar av vår värld.

Nu är den klar – Fellingsbrohalsduken!

Sakta och säkert växer den fram i Katarina Birgerssons vävstol i Borfona – Fellingsbrohalsduken! Det är en mjuk fin skapelse som garanterat inte går att köpa någon annanstans än just här – i Fellingsbro!

Remissperiod för Kulturplan 2020-2023 har öppnat
Ett remissförslag på en ny regional kulturplan som kommer att gälla 2020-2023 har tagits fram i dialog med bland andra länets kulturinstitutioner, övrigt professionellt kulturliv, regional kulturfrämjande verksamhet, kommuner, civilsamhälle och andra kulturaktörer. Alla har möjlighet att lämna synpunkter på remissförslaget fram till 17 maj 2019.

Regionen söker ny chef för kultur och ideell sektor
Rikard Åslund blir kulturchef i Region Östergötland varför Region Örebro län söker ny områdeschef för Kultur och Ideell sektor på Region Örebro län: ”Vi söker dig som känner starkt engagemang och arbetsglädje för att leda människor och utveckla viktiga samhällsfrågor inom kulturliv och civilsamhälle”.

Dags att söka regionalt föreningsbidrag
Den 1 april öppnade ansökningsperioden för regionala föreningsbidrag inför 2020. Stödet till det kulturella och ideella föreningslivet har som mål att tillvarata ideella krafter, värna om yttrandefriheten samt att utveckla mötesplatser och mångfald. Ansökningsperioden stänger 31 augusti.

Dags att söka regionalt kulturstipendium
Region Örebro län delar i år ut kulturstipendier om sammanlagt 30.000 kr. Stipendier kan sökas av personer eller grupper som är mitt uppe i sin kulturella gärning. Stipendiet är ett arbetsstipendium och ska ses som en uppmuntran att utveckla sin kulturella verksamhet. Den som söker ska vara bosatt i Örebro län eller i sin kulturella gärning ha anknytning till länet. Ansökningsperioden öppnar i april och sista ansökningsdag är 28 juni.

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

Utställningar:

• Skyltfönsterprojektet - ett konstprojekt där inbjudna konstnärer fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst. Läs mer på Lindekultur.se >>

På gång de kommande veckorna:

• 12 Apr 19:00: Ramsberg: Teater: Resta Bygdegård
  • 13 Apr 13:00: Vernissage på nytt galleri och jazzkonsert i Spannarboda
  • 16 Apr 18:00: Kulturskolan Garnalia: Körkonsert: Lindeskolans aula, Lindesberg
  • 17 Apr 17:30: Kulturskolan Garnalia: Musikal med barnkör: Kulturskolans aula, Kulturum, Lindesberg
  • 17 Apr 19:00: Lindesbergs Hembygdsförening: Kyrkbergets natur: Lindesbergs stadsbibliotek

• 23 Apr 19:00: Ramsbergs Kulturcentrum: Författarkväll med Arne Johnsson
  • 24 Apr 19:00: Lindesbergs Hembygdsförening: Bergsmansgårdar i Nora & Linde: Lindesbergs Stadsbibliotek
  • 25 Apr 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Colette: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 27 Apr: Manskören Harmoni: Caprice: Lindesberg Arena
  • 27 Apr 20:00: Gusselby Hembygdsförening: 50-60-talskväll: GHF-lokalen, Gusselby
  • 30 Apr 20:30: Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Valborgsmässofirande: Hembygdsgården
  • 01 Maj 13:00: Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Motorträff: Motorbolaget, Fellingsbro

För fler evenemang i Lindesbergs kommun och bioprogram på Folkets Hus Bio:

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se