Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 8)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 8)

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

La Boheme på Met i New York - se den på bio i Lindesberg

Lördag 24 februari kl 18:30 (OBS TIDEN) fortsätter Opera på bio-säsongen i Lindesberg med La Boheme i direktsändning från Metropolitan Opera i New York. Folkets Hus och Parker livesänder Puccininis succéopera La Boheme med Sonya Yoncheva i titelrollen. Föreställningen visas på ett stort antal av våra biografer runt om i Sverige. - däribland Folkets Hus Bio i Lindesberg.

Inte bara för bohemer! Opera på bio lockar i Lindesberg
Intresset för att se opera på bio ökar i Lindesberg. När publikdragaren Trollflöjten visades i höstas kom det (förstås) en rekordpublik och vid den senaste föreställningen – Tosca – närmade sig antalet besökare 100. På lördag sänds La Boheme direkt till Folkerts Hus i Lindesberg – från Metropolitan Opera i New York.

Lindesbergs Filmstudio presenterar ”Ouaga girls”
Tisdag 27 februari fortsätter Lindesbergs Filmstudio vårterminen 2018 med ”Ouaga girls” - en dokumentär av Theresa Traore Dahlberg om en grupp unga kvinnor som av olika anledningar hamnat på bilmekanikerskolan i Burkina Faso. Till den här filmen får medlem ta med en gäst.

Martin Almgren vidare till final i Melodifestivalen

Martin Almgren från Lindesberg och Jessica Andersson går vidare till final från Melodifestivalens tredje deltävling. Martin Almgrens bidrag A Bitter Lullaby är skrivet Josefin Glenmark och Märta Grauers.

Göran Karlsson och Rolf Karlsson får hedersutmärkelse för bok
Författaren Göran Karlsson och fotograf Rolf Karlsson har tilldelats Lindesbergs kommuns hedersutmärkelse 2018 för boken ”Den vackra sjöstaden Lindesberg”. Boken har sammanställts av Göran Karlsson och Rolf Karlsson som svarat för nytagna bilder bildbehandling och layout.

Tre körer och en orkester ger Bachs Johannespassionen i två kyrkor
Tre körer - Nora oratoriekör, Ramsbergs kyrkokör, Bergslagens kammarkör - och en orkester - Bergslagens kammarsymfoniker - framför Bachs Johannespassionen i Ramsbergs kyrka (24 mars) och Nora kyrka (25 mars).

Premiären närmar sig för årets musikteater på Lindeskolan
Om en månad är det premiär för årets musikteater - ”Press Start” - med elever på estetiska programmet på Lindeskolan heter ”Press Start”. Eleverna ger sex föreställningar 21-24 mars varav två öppna för allmänheten (fredag 23 mars och lördag 24 mars). Biljetter kan köpas på Blombergska bokhandeln alternativt eventim.se.

Svartälvens Pijpare och Borduner har släppt sin första CD
I samband med Vinterspår i Lindesberg släppte Svartälvens Pijpare och Borduner sin CD “Tala är silver, CANTIGA är guld”. CD:n är producerad av Kristian Lakeson (Lakesong Music) i Siggebohyttan.

FILMFEST I LINDESBERG 2-4 MARS:

Filmklassiker kompletteras med nya kortfilmer och samtida dokumentärfilm
Lindesbergs Filmstudio arrangerar en filmhelg 2-4 mars på Folkets Hus Bio i Lindesberg. Åtta långfilmer kommer att visas under helgen på temat ”Svenska regissörer och deras filmer”. Under filmhelgen visas även tre kortfilmer av unga lokala filmare (Niclas Lindahl, William Nordqvist och Rickard Liljeholm) och en samtida dokumentärfilm (Skogens värden) av Mikael Angelstam och Jakob Andrén.

Lindesbergs Filmstudio bjuder gymnasieelever på svenska filmklassiker
Lindesbergs Filmstudio arrangerar en filmhelg 2-4 mars på Folkets Hus Bio i Lindesberg och bjuder då in alla gymnasieelever på Lindeskolan att få se svenska filmklassiker gratis. Åtta långfilmer kommer att visas under helgen på temat ”Svenska regissörer och deras filmer” med möjlighet för eleverna att se en, flera eller alla gratis.

Programmet nu klart för filmhelgen i Lindesberg
Programmet är nu klart för filmhelgen 2-4 mars som arrangeras av Lindesbergs Filmstudio i Folkets Hus Bio i Lindesberg. Åtta långfilmer kommer att visas på temat ”Svenska regissörer och deras filmer”. Johan Mollberg (Bio Roxy i Örebro) föreläser om filmerna och regissörerna ur ett filmhistoriskt perspektiv. Och mellan långfilmerna kommer lokala kortfilmer att visas.

KULTURPOLITIK I LINDESBERG:

Stripa gruvmiljö tas upp på nästa kommunfullmäktige
Stripa gruvmiljö och Besök Linde AB kommer att tas upp på nästa kommunfullmäktige som hålls måndag 26 februari med början kl 17:00 i Lindeskolans aula. Från kl 18:15 är det allmänhetens frågestund. Därefter kommer bland annat interpellationer från Agneta Nilsdotter (MP) och Sven Erik Larsson (M) att behandlas liksom en motion från Sven Erik Larsson (M) om Stripa som arkivplats.

Fler reaktioner på hyrorna i Stripa gruvmiljö
Stipasmederna undrar på sin Facebook-sida och Gunilla Lagneryd i Guldsmedshyttan skriver insändare till lindekultur.se om Stripa gruvmiljö. Att Besök Linde AB höjer hyrorna för hyresgästerna väcker många reaktioner.

Affärs- och utvecklingsplaner för Stripa Gruvmiljö
Stripa Gruvmiljö ska öka intäkterna med 250.000 kr 2018, skapa en ny attraktion 2019 och erbjuda övernattningsmöjligheter 2020. Det framgår av den affärs- och verksamhetsplan för 2018-2020 som antagits av styrelsen för kommunala Linde Stadshus AB - moderbolag till Upplev Linde AB.

Arbetsgrupp fortsätter arbetet med kulturpolitiska programmet i Lindesberg
Tillväxtutskottet föreslår kommunstyrelsen att tillsätta en arbetsgrupp som fortsätter arbetet med att ta fram ett kulturpolitiskt program för Lindesberg kommun. Tillväxtutskottet föreslår att arbetsgruppen ska bestå av Daniel Andersson (S), Susanne Karlsson C) och Virosa Viberg (SD). Kommunstyrelsen beslutar i frågan på nästa sammanträde 27 februari.

KULTURFESTIVAL PÅ LINDEDAGEN:

Kulturskolan Garnalia bjuder även i år på kulturfestival under LindeDagen 16 maj.

LindeDagen: Sista anmälningsdag på onsdag
Intresset för att presentera sig som utställare på LindeDagen är stort - nu är mer än 100 utställarplatser bokade. Därför påminner arrangerande Lindesbergs Rotaryklubb att de som ännu inte anmält sig bör skynda sig. Onsdag 28 februari är sista anmälningsdag.

Kulturen samlas på och kring Loppholmarna med följande utställare anmälda hittills: Kulturskolan Garnalia (värd för kulturfestivalen), Besök Linde AB, Lindesbergs kommuns Kulturenhet (visar den nya bokbussen), Manskören Harmoni, Guldsmedhyttans Musikkår/Hemvärnets Musikkår Guldsmedshyttan, Lindesbergs Filmstudio, Opera på bio - Lindesbergs Filmstudios operasektion, Lindesbergs Riksteaterförening, Linde Fornminnes- och Hembygdsförening, Linde Bergslags Släkfortforskarförening, Lindesbergs Fotoklubb, Lindesbergs Konstförening, Hyttans Hemligheter, Kyrkbergets Vänner, Föreningen Bergslagsflaggan, ABF Örebro län, Språkvän, Frövidansarna och Grupp 198 Amnesty.

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >>

Bokrean på Blombergska Bokhandeln i Lindesberg startar tisdag 27 februari kl 06:00. Bokhandeln bjuder som vanligt på frukost - kaffe, te, ostfralla och frukt. Läs mer om bokrean >>

• Filmer på Folkets Hus Bio i Lindesberg >>
  • 23 Feb 17:00: Kulttuuri-iltamat Suomen 50-luku sanoin, sävelin ja kuvin: Lindesbergin seurakuntakoti
  • 24 Feb 18:30: Opera på bio: La Boheme: Folkets Hus Bio
  • 27 Feb 06:00: BOKREA på Blombergska bokhandeln, Lindesberg
  • 27 Feb 19:00: Linde Bergslags Släktforskarförening: Årsmöte: Lindesbergs stadsbibliotek
  • 27 Feb 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Ouaga girls: Folkets Hus Bio
  • 02-04 Mars: Filmfest: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 03 Mar 14:00: Babblarna som musikal: Lindeskolans aula, Lindesberg
  • 04 Mar 14:00: Linde Fornminnes- och Hembygdsförening: Årsmöte: Kristinakyrkan, Lindesberg
  • 04 Mar 19:00: Svalbo Keramik & Café: Författarkväll
  • 06 Mar 14:00: Koordinaattori paikalla kirjastossasi: Frövi bibliotek
  • 07 Mar 14:00: Bergslagenin ruotsinsuomalaisten naisten tarinat: Lindesbergin kunnantalo, Näset
  • 08 Mar 18:30: Lindesbergs Fotoklubb: Månadsmöte
  • 08 Mar 19:00: Hillstreet: Konsert: Kullgatan 1, Lindesberg
  • 09 Mar 12:30: Lunchkonsert med Frövi musikkår: Örebro läns museum, Örebro
  • 09 Mar 13:00: Koordinaattori paikalla kirjastossasi: Lindesbergs bibliotek
  • 09 Mar 17:00: Öskeviks Allmänna Byförening: "Ljuva 60-tal”: Hjalmar Bergmanteatern i Örebro
  • 10 Mar 16:00: Kammarmusikföreningen: Konsert: Tingshuset, Kopparberg
  • 10 Mar 19:00: Hillstreet: Konsert: Kullgatan 1, Lindesberg
  • 10 Mar 19:00: Opera på bio: Semiramis: Folkets Hus Bio Lindesberg
  • 12 Mar 19:00: Författarkväll i Kulturcentrum Ramsberg
  • 14 Mar 14:00: Koordinaattori paikalla kirjastossasi: Storå bibliotek
  • 15 Mar 14:00: Koordinaattori paikalla kirjastossasi: Fellingsbro bibliotek
  • 15 Mar 19:00: Suomalainen elokuva: Ikitie - Ilmainen: Folkets Hus Bio
  • 15 Mar 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Den eviga vägen/Ikitie: Folkets Hus Bio
  • 17 Mar 13:00: Kammarmusikföreningen: Workshop för kvinnoröster: Bångbro Folkets Hus
  • 17 Mar 16:00: Kammarmusikföreningen: Konsert: Bångbro Folkets Hus
  • 17 Mar 19:00: Hillstreet: Livekarusellen: Kullgatan 1, Lindesberg

Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se