Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 21)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 21)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg:

• Den mest kompletta nyhetskanalen: Läs senaste veckans kulturnyheter i sammandrag.
  • Den mest kompletta evenemangskalendern: Se vad som händer senare i år.
  • Den mest lästa kulturkanalen i Lindesberg: Senaste veckan (7 dagar) har LindeKultur haft 6.060 sidvisningar = 866 sidvisningar/dag i genomsnitt.

Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler:

• Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>
  • Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>
  • Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se >>

Nya bidrag till Lindesberg för Skapande skola

Kulturrådet har fördelat totalt 180 miljoner kronor för kulturinsatser i förskolor och skolor tillsammans med professionella kulturaktörer för nästa läsår. Lindesbergs kommunala skolor får 330.000 kronor, Löa skola får 30.500 kronor och Pilkrogs skola får 30.000 kronor för projekt som handlar om barns eget skapande och konstnärlig fördjupning. Läs mer på lindekultur.se >>

Frövifors Pappersbruksmuseum får bidrag till nytt kulturarvsprojekt

Frövifors Pappersbruksmuseum är ett av landets arbetslivsmuseer som får ta del av Riksantikvarieämbetets projektstöd för kulturarvsprojekt 2020. Museet får 106.000 kronor till en ny omgång av intervjuprojektet Arbetarnas Minnen. Totalt har Riksantikvarieämbetet fördelat 17 miljoner kronor i projektstöd till lokala kulturarvsprojekt - en miljon mer än 2019. Läs mer på lindekultur.se >>

Rondell-konst tar form i södra rondellen i Lindesberg

Nu har det kommunala bolaget Linde energi AB inlett det förberedande arbetet i den södra rondellen i Lindesberg inför installationen av ett konstverk och industriminne med bred lokal förankring – Turbin, signerat konstnären Thomas Rydén. Rondell-konstverket beräknas stå klar i mitten av juni. Läs mer på lindekultur.se >>

Sommarens nyheter på Perssons Magasin

Ett helt nytt koncept med matkällare för lokalt mathantverk, ett bättre kafé i ny regi och en ny butik för trädgårdsälskare. Det är sommarens nyheter på Perssons Magasin i Västra Löa som öppnar 13 juni och följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Läs mer på lindekultur.se >>

Kulturskolans Art Camp avslutar med digital utställning

Kulturskolan Garnalias Art Camp är nu slut för terminen. Som avslutning bjuder deltagarna in till ett Corona-säkrat digitalt vernissage. Klicka på länken och ta en tur i Art Camps digitala galleri och njut av en del av det som elever skapat under året. Läs mer på lindekultur.se >>

Retrospektiva fotoprojekt av en naturfotograf som sadlar om

Tio inlägg från 2010-talet och Fotoåret 2020 är två fotoprojekt som fotograf Björn Dahlfors presenterar på sin hemsida bjorndahlfors.se. ”Genom mitt bildarkiv har jag gjort en fotografisk och personlig resa. Ett retrospektiv av en naturfotograf som sadlar om”, skriver Björn Dahlfors som är verksam i Bergslagen och bor i Storå. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Fotoklubb: Delad seger i första månadstävlingen online

Två bilder fick lika många röster och därmed delar Göran Johansson och Gunnar Nilsson segern i Lindesbergs Fotoklubbs månadstävling i maj med mottot Juxtaposition. Tävlingen avgjordes för första gången genom röstning via epost eftersom klubbens månadsmöten ställs in. Läs mer på lindekultur.se >>

Utforska den nya guideappen på internationella museidagen

Måndag 18 maj firades den internationella museidagen i Lindesberg med gemensam promenad till Bergskyrkogården för att tillsammans utforska den nya guideappen ”100 gravar du måste se innan du dör”. Promenaden sker i mindre grupper på högst 10 personer och alla som deltar tänker på att hålla avstånd. Läs mer på lindekultur.se >>

Nu har Agnese i Lettland fått sin Rotary-violin

Coronan fördröjde det hela men kunde till slut inte hindra att Rotary fick över violinen till Agnese Kornejeva - en elvaårig talangfull violinist i Jekabpils i Lettland. Violinen med tillbehör ingår - tillsammans med tio pianon till skolor i Jekabpils - i en global ”musikhjälp” under ledning av Lindesbergs Rotaryklubb. Läs mer på lindekultur.se >>

Att göra scenkonst - ny utbildning på Folkhögskola i Riddarhyttan

Att göra scenkonst är en ny heltidsutbildning som kan läsas 1-3 år på Kulturreservatets Folkhögskola i Riddarhyttan - 36 km och 28 minuters bilfärd från Lindesberg. En annan kurs är Bygga by - om hur man kan utveckla lokalsamhället och ta vara på lokala resurser. Antagning till kurserna sker löpande fram till kursstart 24 augusti - men skolan vill gärna ha anmälningar före 5 juni. Läs mer på lindekultur.se >>

Facebook-gruppen ”Vi som vill rädda kulturmiljön vid Järle Kvarn” har nu 1.660 medlemmar. Läs mer på facebook.com >>

Samtal om Järle Kvarn i mindre grupper

Söndag 17 maj var alla intresserade välkomna till Järle Kvarn i Svalbo för att diskutera ”Hur kan musslor och människor leva tillsammans”. ”Ta med kaffekorg och något att sitta på. Vi kommer att samtala i mindre grupper på smittfritt avstånd från varandra”, skriver Boel Mormor Johansson på Facebook-sidan ”Vi som vill rädda kulturmiljön vid Järle Kvarn”. Läs mer på lindekultur.se >>

SVT: Kultur mot naturintressen i striden om Järle kvarndamm

I flera hundra år har kvarndammen vid Järle Kvarn levererat vattenkraft. Men nu vill ägaren, Naturvårdsverket, riva dammen för att gynna fisk- och djurlivet i Järleån. Naturvårdsverket lämnade nyligen in en ansökan om att få riva delar av dammanläggningen till Mark-och miljödomstolen. Läs mer på svt.se >>

SVT: Alliansen vill rädda kvarndammen i Järle

Naturvårdsverkets planer på att riva kvarndammen i Järle har fått flera riksdagspolitiker att reagera. På onsdagen besöktes dammen av tre riksdagsledamöter från allianspartierna. Helena Vilhelmsson (C) Johan Pehrson (L) och Lotta Olsson (M) var alla på plats i Järle i Nora kommun. Läs mer på lindekultur.se >>

Sveriges Radio: Striden om Järle kvarn

Musslor står mot mänskligt kulturarv vid Järle i Nora. Vetenskapsradion Historia tar tisdag 26 maj kl 14:04 pulsen på striden där naturen står mot kulturen. Läs mer på sverigesradio.se >>

REKO Bergslagen: Nästa utlämning 27 maj: Nu är Facebook-gruppen REKO-ring Bergslagen öppen för säljare att lägga upp sina erbjudanden som inlägg (inte evenemang som senast) och köpare att beställa direkt genom att skriva en kommentar till respektive inlägg. Nästa utlämning är onsdag 27 maj kl 18:00-18:30 på Lidl-parkeringen i Lindesberg. Läs mer om Facebook-gruppen REKO-ring Bergslagen (som nu har 2.705 medlemmar) på facebook.com >>

Ännu fler inställda evenemang

Lindesbergs Hembygdsföreningen har på grund av risken för corona-smitta tvingats ställa in det mesta av vårens aktiviteter. Guidningen på Norra kyrkogården som skulle ha hållits den 27 maj är inställd. Föreningen ger senare besked om cykelturen den 10 juni kan genomföras. Miniatyrutställningen av Lindesberg som staden såg ut på 1920-talet är just nu stängd och sommarsöndagarna vid Munkhyttans skola är inställda tills vidare. Även de sedvanliga besöken i Munkhyttan av skolklasser har avbokats.

Ramsbergs IF och Ramsbergs Hembygdsförningen måste tyvärr meddela att det inte kommer att vara något firande på eller karneval på midsommardagen. ”Corona sätter stopp för mycket men vi får ta nya tag nästa år”, meddelas.

Löa Kultursällskap har beslutat att ställa in årets midsommardans vid bygdegården. Vad gäller Båtkarnevalen som alltid går av stapeln sista lördagen i juli så har föreningen ännu inte beslutat hur det kommer att bli. ”Vi återkommer om ca 1 månad då vi vet mer hur läget är. Tills dess, ta hand om er”, meddelas.

Östen med Resten som skulle ha uppträtt i Lindesberg den 10 oktober är framflyttat till hösten 2021 med anledning av Coronan. Nytt datum meddelas senare.

Ansök eller nominera till Örebro läns kulturstipendier

Varje år delar Region Örebro län ut stipendier till yrkesverksamma kulturaktörer som genom sin kulturella gärning har anknytning till Örebro län. Stipendiet har som syfte att bidra till fortsatt utveckling av kultur i hela länet inom områdena bild och form, dans, film, litteratur, musik, slöjd och teater. Kulturstipendier tilldelas personer eller grupper mitt uppe i sin kulturella gärning och är en uppmuntran till fortsatt utövande. Totalt fördelas 30.000 kronor per år till en eller flera kulturstipendiater. Ansökningsperioden öppnar i maj och sista ansökningsdag är 30 juni. Ansök eller nominera till kulturstipendium >>

Kulturnätverket i Lindesbergs kommun är en sluten grupp på Facebook där alla som är med kan skicka ut och diskutera frågor, förslag och inbjudningar av mer intern karaktär. Syftet med Kulturnätverket i Lindesberg är det samma som numera nedlagda Nätverket Lindekultur - ”att genom samverkan och samordning nå samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg”. Skillnaden är namnet och kopplingen till nyhetskanalen LindeKultur för att särskilja att nätverket INTE är det samma som nyhetskanalen. Nätverket finns för att samla olika aktörer till gemensamma aktiviteter. Gruppen Kulturnätverket i Lindesbergs kommun på Facebook administreras initialt av Gunilla Dovsten.

Utställningar:

Frövi bibliotek: Solprojektet – ett konstprojekt med de yngre barnen på förskolorna i Frövi. Utställning på Frövi bibliotek 14 maj - 4 juni. Finns i bibliotekets skyltfönster och på flera ställen inne i biblioteket. Utställningen startar i samband med Förskolans dag 14 maj. Utställare: Lindesbergs kommun Förskolorna i Frövi, projektledare konstnär Lotta Smed.

Lindesbergs stadsbibliotek/Konstrummet: Lindesbergs Konstförenings styrelse ställer ut hemmafynd på specialutställningen ”Uppåt väggarna - vad har vi hemma?”. Utställningen visas 9 maj-10 juni i Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek och ersätter tidigare annonserade utställning med verk av Katarina Warrenstein. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs stadsbibliotek/Kulturarvshörnan: "100 gravar du måste se innan du dör” - en utställning om några utvalda personer vars gravar kommer att finnas med i den kommande kultur-appen som släpps i april. Utställningen pågår till och med 5 juni och kan ses under bibliotekets ordinarie öppettider: måndag-onsdag kl. 10.00-19.00, torsdag kl. 10.00-17.00, fredag kl. 10.00-18.00 och lördag kl. 10.00-14.00. Läs mer på lindekultur.se >>

Galleri Astley i Uttersberg: Sista veckan med utställningen "Skiften" i galleriet med Örebro konstskolas lärare Peter Ekström, Karin Johansson, Ulf Lernhammar, Lennart Mossberg, Marja-leena Sillanpää och Lars-Erik Wahlberg. Utställningen pågår tom 24 maj. I galleriets samlingsutställning och på 3:e våningen visas den permanenta med verk av Ernst Neizvestny. Ta en promenad i galleriets skulptur- och bildpark med 60-talet verk.
Galleri Astley har öppet måndag till fredag 10-18
lördag, söndag och helg 11-17
Läs mer på galleriastley.com >>

• Tipsa LindeKultur om lämpliga utflyktsmål denna Corona-sommar i närheten av Lindesbergs kommun för de kulturintresserade - skicka ett mail till info@lindekultur.se.

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com).

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se