Ny dom skapade förvirring kring elnätsavgifter

Pressmeddelande   •   Sep 19, 2018 00:33 CEST

Dom i förvaltningsrätten skapade förvirring

Energiminister Ibrahim Baylan (S) lovade för några veckor sedan rejält sänkta elnätsavgifter från 2020. Därefter kom en dom i förvaltningsrätten, som såg ut att få löftet om avgiftsänkningar på skam. Energiministerns pressekreterare Sami Mashial förklarar att “Läget är komplicerat då prövningen har skett enligt dagens reglering”.

Den svenska elnätsmarknaden fungerar som regionala monopol, vilket gjort att elnätsbolagen kunnat genomföra väsentliga avgiftshöjningar de senaste åren.
- I de områden som täcks av de 3 stora jättarna Vattenfall, Eon och Ellevio, höjdes elnätsavgiften med ca 60% mellan 2010 och 2017, berättar Anders Kaijser som är VD för Kundkraft.

Regeringen lovade sänkta avgifter
För ett par veckor sedan meddelade regeringen att nya regleringar kommer införas som begränsar elnätsbolagens möjligheter att höja avgifterna under perioden 2020-2023. Enligt energiminister Ibrahim Baylan skulle resultatet av regleringarna bli en sänkning av avgifterna för majoriteten av Sveriges elkonsumenter.

Ny dom skapade förvirring
Därefter kom en ny dom i förvaltningsrätten som gav elnätsbolagen rätt att fortsätta med avgiftshöjningar även under perioden 2020-2023.
- Som domen kommunicerades var vår tolkning att de avgiftssänkningar energiministern lovat inte skulle infrias, berättar Anders Kaijser på Kundkraft.

Men nu meddelar energiministerns pressekreterare Sami Mashial att det inte går att dra slutsatser kring avgiftshöjningar med hänvisning till domen.
- Läget är komplicerat då prövningen har skett enligt dagens reglering och en ny reglering träder i kraft på området från årsskiftet, säger Sami Mashial som är pressekreterare för energiminister Ibrahim Baylan (S)

Enligt Sami Mashial är regeringskansliets bedömning att de prissänkningar som redovisades av energiministern oförändrade.
- Det blir Energimarknadsinspektionen som får göra bedömningen om domen ska ha inverkan på intäktsramarna för perioden 2020-2023, eller inte, säger Sami Mashial.

Kundkraft är en gratistjänst som förhandlar fram bättre privatekonomi till alla medlemmar.

På så sätt har Kundkrafts medlemmar alltid har ett lågt elpris.

Kommentarer (0)