KSLA välkomnar nya ledamöter i Skogsavdelningen

Vid Kungl. Skogs- och Lantbruksakademiens sammankomst den 6 december 2012 valdes totalt 23 nya ledamöter in. De fem svenska ledamöter som valdes in i Skogsavdelningen är professor Rolf Björheden (Uppsala), professor Ljusk-Ola Eriksson (Sävar), professor Annika Nordin (Umeå), professor Jan Stenlid (Uppsala), samt civiljägmästare Carl-Gustaf Wachtmeister (Knislinge). Dessutom valdes professor Bjarni Sigurðsson (Selfoss, Island) in.

Akademiens Skogsavdelning arbetar med frågor som berör skötsel och nyttjande av naturresursen skog inklusive industri och marknad i teori och praktik, specifika utbildnings- och rådgivningsfrågor, jakt samt de miljöfrågor som hör samman med näringens sektorsansvar.

Rolf Björheden, född 1955, professor vid SkogForsk, har breda och djupa kunskaper inom skogsteknik och skogliga energisystem. Han är internationellt ledande inom teknik, metoder och system för uttag och försörjning av skogsbränsle. Han leder programmet Effektivare skogs-bränslesystem, som finansieras av Skogsbruket, bränsleanvändarna och Statens Energimyndighet. Han har tidigare bl a varit dekanus vid Växjö universitet och Högskolan Dalarna och haft ett antal internationella uppdrag inom t ex IUFRO.

Ljusk-Ola Eriksson, född 1951, är professor i skoglig planering vid SLU Umeå och en av de ledande forskarna i Europa inom skogsplanering. Han har koordinerat flera stora inhemska och internationella forskningsprojekt, t ex EU-projektet INTEGRAL och EU-nätverket COST Action FORSYS. Nationellt har han varit tongivande bl a genom att bidra till utvecklingen av planeringssystemet Heureka.

Annika Nordin, född 1968, professor vid Umeå Plant Science Center, SLU Umeå, och pro-gramchef för Sveriges största skogliga forskningsprogram, Future Forests, ett Mistra-forsk-ningsprogram. Hon har haft ansvar för utredningar och projekt beställda av Skogsstyrelsen och regeringen och även haft ledande befattningar inom fakulteten för skogsvetenskap på SLU.

Jan Stenlid, född 1954, professor vid Inst. f. skoglig mykologi och patologi, SLU Uppsala, där hans forskning täcker allt från grundläggande mekanismer till praktisk skogsskötsel. Med sin kompetens inom området skogsskador verkar han för att de grundläggande kunskaperna kommer till praktisk användning inom förädlingsarbete och skogsskötsel. Han har deltagit i flera stora nationella och internationella forskningsprojekt, vars resultat har publicerats i nära 200 veten-skapligar artiklar. Han har också haft uppdrag som t ex ordförandeskap i internationella arbets-grupper och organisationer.

Carl-Gustaf Wachtmeister, född 1949, egenföretagare på Wanås Gods AB, har omfattande erfarenhet av skogsbruk i olika företagsformer och av offentlig skogsförvaltning, bl a från Domänverket. Genom mångårigt engagemang i styrelsen för SkogForsk har han god insikt i svensk skogsforskning. Han bedriver även ekologiskt jordbruk och har haft omfattande konsultuppdrag, även internationellt, inom skogs- och jordbruk. Wanås har en av Europas största ekologiska mjölkbesättningar och man siktar mot självförsörjning när det gäller foder och energi.

Bjarni Sigurðsson, född 1966, professor vid Islands lantbruksuniversitet i Reykjavik. Han blev Islands förste professor i skogsvetenskap och är Head of Forest Science, Restoration Ecology and Management vid universitetets miljöfakultet. Han har drivit eller deltagit i flera skogliga nordiska och europeiska skogliga forsknings- och utbildningsprojekt och är mycket engagerad i internatio-nellt samarbete.

Carl-Anders Helander, akademiens sekreterare och VD, ser fram emot ett givande samarbete med de nyinvalda ledamöterna:
– Genom att vi har valt in dessa ledamöter ökar vi KSLA:s kompetens på de skogliga områdena mark, biologi och skötsel, teknik-ekonomi, skogsproduktermas förädling och marknad, och inom företagsledning och samhälle, etc., säger Carl-Anders Helander.

Förutom ovanstående invaldes på torsdagen:

Allmänna avdelningen: länsfiskekonsulent Henrik C Andersson, Stockholm, professor Thomas Elmqvist, Järfälla, verkställande direktör Mats Halling, Västervik, universitetslektor Anna Jakobsson, Bjärred, professor Ingrid Sarlöv Herlin, Dalby, professor Marie Stenseke, Stenungsund, och enhetschef Sara Österman, Sollentuna. Dessutom professor Susan Baker, Cardiff, Wales.

Jordbruksavdelningen: universitetsadjunkt Catharina Alwall Svennefelt, Kristianstad, lantbrukare Boel Andersson, Vellinge, expert Lars-Erik Lundkvist, Uppsala, statsveterinär Torsten Mörner, Bro, AgrD Stina Olofsson, Ängelholm, och näringspolitisk chef Alarik Sandrup, Uppsala. Dessutom Senior Scientist Barbara Lee, Marshfield, WI, USA, och professor Antanas Maziliauskas, Kaunas, Litauen.

Till hedersledamöter valdes H.E. Dr. Jacques Diouf, Dakar, Senegal, samt tidigare ledamöterna professor em. Ulf Renborg, Uppsala, och civiljägmästare Jan Sandström, Stockholm.

Mer information:
Carl-Anders Helander, akademiens sekreterare och VD
Telefon: 08-54 54 77 02, Mobil: 0708-26 66 02
E-postadress: carl-anders.helander@ksla.se  •  www.ksla.se

___________________________________________________________________

Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien installerades år 1813 av kronprins Carl Johan (sedermera kung Karl XIV Johan) och firar sitt 200-årsjubileum 2013. I och med de nya invalen har akademien 476 svenska och 148 utländska ledamöter. Av dessa är 13 hedersledamöter. De nyinvalda kommer att motta sina ledamotsbrev ur kung Carl XVI Gustafs hand vid den 200:e högtidssammankomsten den 28 januari 2013.