Föreläsning 10/10: Livsverk eller livshållning – hur minns vi Dag Hammarskjöld?

Föreläsning 10/10: Livsverk eller livshållning – hur minns vi Dag Hammarskjöld?

På försättsbladet till Vägmärken skriver Dag Hammarskjöld att verket är den enda riktiga ”profile” som tecknats över hans liv. Han kallar det även en ”vitbok” om sina förhandlingar med sig själv och Gud. Men enligt KG Hammar har svenskt kulturliv ofta valt att fokusera på annat än Hammarskjölds mystiska livshållning.

KG Hammar är gästprofessor emeritus i teologi vid Centrum för teologi och religionsvetenskap (CTR) vid Lunds universitet samt tidigare ärkebiskop i Svenska kyrkan.

Tid: Onsdagen den 10 oktober, kl. 17.30
Plats: Kungliga bibliotekets hörsal i Humlegården, Stockholm
Entré: Fri entré. Ingen föranmälan. Dörrarna öppnas kl. 17.10

Evenemanget är en del av serien Berättelser från KB, där du under åtta onsdagskvällar kan lyssna på föreläsningar med anknytning till våra samlingar.