​Andreas T Olsson tar över stafettpinnen – ny operachef i Glada änkan

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2019 14:35 CET

Succéföreställningen Glada änkan har nypremiär på Kungliga Operan den 19 april 2019. Skådespelaren Andreas T Olsson gör rollen som den pressade VD:n Benny Zetterberg och hovsångerskan Elin Rombo gör Hanna Glawari Foto: Morgan Norman

Andreas T Olsson debuterar som operachefen Benny Zetterberg i Glada änkan och hovsångerskan Elin Rombo är ”Glada änkan”. 19 april har den populära operetten nypremiär på Kungliga Operan.

”Glada änkan i Dorsins tappning är ett kongenialt mirakel. Jag känner stor ödmjukhet och glädje över att ta på mig Henriks kostym och alldeles för stora skor”, säger Andreas T Olsson.

Andreas T Olsson tillhör Dramatens fasta ensemble där han alltjämt gör sin stora monolog-succé Sufflören en gång i månaden. Andreas är aktuell som prästen Valentin i Colin Nutleys nya tv-serie Bröllop, begravning och dop. Serien hade premiär på C More 6 februari och i TV4 20 februari. 2018 fick han det prestigefulla Karl Gerhard Stipendiet för ”några av konstnärskapets finaste uttryck: närvaro, elegans och snille. Detta helt i Karl Gerhards anda”.

Elin Rombo är under våren, förutom rollen som Hanna Glawari i Glada änkan, dessutom aktuell som Roxana i Sverigepremiären av Karol Szymanovskis Kung Roger.

Fritt efter originalet har Henrik Dorsin och regissören Ole Anders Tandberg skapat en Änka för vår tid som gjorde braksuccé på Operan vid premiären 2017. Alla sjunger på svenska! Glada änkan är Franz Lehárs mest berömda verk och har varit en publikfavorit sedan premiären 1905 och innehåller välkänd musik som Viljasången, Då går jag till Maxim och Änkevalsen.

Glada änkan handlar om den pressade operachefen (Andreas T Olsson) som behöver en succé och knyter en firad operadiva (Elin Rombo) och en egocentrerad, kompromisslös regissör (Jeremy Carpenter, alternerande Håkan Ekenäs) till uppsättningen. En tonårsromans blossar upp på nytt och ett konkurrerande produktionsbolag lurar i vassen…

Veronika görs av Marianne Odencrants. Operans solister, Kungliga Operans kör och Kungliga Hovkapellet medverkar under ledning sav Stefan Solyom.

Kungliga Operan är Sveriges nationalscen för opera och balett.