Fedora – 95 actionspäckade minuter

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2016 11:20 CET

Asmik Grigorian i Fedora. Foto: Matthias Horn

1883 mötte publiken på Operan i Stockholm första gången pjäsen Fedora med dåtidens megastjärna Sarah Bernhardt. Som opera blev Umberto Giordanos Fedora snabbt och ofta spelad efter urpremiären 1898, även om den får nordisk premiär först den 10 december 2016 på Kungliga Operan.

Fedora är ett psykologiskt kriminaldrama där varje handling får katastrofala konsekvenser. Operan sätts nu upp av Christof Loy som tidigare regisserat Rosenkavaljeren, Parsifal och Flickan från Västern på Operan.

”Jag känner stor sympati för Fedora som kämpande kvinna, eftersom hon blir extremt sårbar genom sitt oförmedlat och riskbenägna beteende”, säger Christof Loy i Operans programblad.

”Det här 95 minuterna av opera är enormt actionspäckade. Det händer saker musikaliskt och sceniskt precis hela tiden”, säger föreställningens dirigent Tobias Ringborg.

Titelrollen sjungs av sopranen Asmik Grigorian som gjort succé på Operan som Madame Butterfly och vann prestigefulla Opera Awards 2016 i kategorin Young Female Artist.

Fedora förälskar sig i sin fästmans mördare (!) Loris, som görs av Andrea Carè, känd för Stockholmspubliken för sin gestaltning av Gustav III i Maskeradbalen.

Operan uruppfördes 1898 på Teatro Lirico i Milano med tonsättaren själv som dirigent, och med Enrico Caruso i rollen som Loris som kreerade tenorarian ”Amor ti Vieta”, det nummer som Fedora blivit mest känd för.

Giordanos opera bygger på en pjäs av Victorien Sardou. Till sin karaktär är operan veristisk (efter latinets veritas = sanning), den operastil som var på modet under slutet av 1800-talet med bl a Puccini och Giordano som de två främsta företrädarna. Sardou har för eftervärlden gjort sig mest känd för Tosca, som blev opera av Puccini – en annan dramatiskt förtätad opera om passion och ond bråd död.

Om Sardous pjäs var helt nyskriven när den hade premiär i det dåvarande operahuset vid Gustav Adolfs torg har det alltså tagit 133 år innan operan Fedora återvänder till samma plats – och därmed äntligen får nordisk premiär.

Här är pressbilder!

Operans podcast

Kulturjournalisten Sofia Nyblom möter dirigenten Tobias Ringborg, biträdande regissör Anna Tomson och inte minst regissören Christof Loy som kommer tillbaka till Operan för fjärde gången. Plus hyllade sopranen Asmik Grigorian som axlar rollen som den narcissistiska furstinnan Fedora. Podden är ett samarbete mellan Operan och produktionsbolaget Munck.

Kungliga Operan är Sveriges nationalscen för opera och balett.