Kungliga Operan inleder samarbete med Audi Sverige

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2007 13:02 CET

Kungliga Operan har inlett ett 2-årigt sponsorsamarbete med Audi Sverige där Audi ges möjlighet att exponera sitt varumärke inom Kungliga Operans lokaler samt i dess marknadsföring.

Internationellt har Audi AG sedan många år varit en aktiv sponsor inom konst och kultur. Främst genom sitt arbete med "Audi Art Experience" där huvudsyftet har varit att väcka intresse för kulturen och stödja unga, kommande artister. Sedan 2002 har Audi bland annat sponsrat nya uppsättningar vid den Bayerska Statsoperan i München sedan Wagners Nibelungens Ring sattes upp säsongen 2002-2003.

- Liksom Kungliga Operan står Audi internationellt för kvalitet och nyskapande. Vi är därför glada över att kunna informera om detta samarbete mellan två av Sveriges starkaste varumärken. Båda verkar, inom sina respektive branscher, för kreativitet och nyanda, säger Michael Persson, marknads- och försäljningschef på Kungliga Operan.

- Samarbetet med Kungliga Operan gör det möjligt för oss att bidra till vidare utveckling av ett av de mest spännande och traditionsrika varumärkena inom svensk kultur, säger Eva-Maria Elstner, informationschef på Audi Sverige. Upplevelse och innovation är en viktig del av Audis varumärke och där ser vi tydliga kopplingar till kreativiteten inom kulturlivet.

Audi Sveriges sponsring av Kungliga Operan sammanfaller med Kungliga Operans satsning på Wagners fyra ringar; Rhenguldet, Valkyrian, Siegfried och Ragnarök. Den sista av ringarna sätts upp under 2007 och i början av 2008 görs Ringen komplett.

- De fyra ringarna i Wagners verk kan även liknas vid Audis logotype. Audis logotype symboliserar föreningen mellan Audi, DKW, Horch och Wanderer då Audi grundades och i dag står de för sofistikerade lösningar och en hög teknisk nivå, säger Eva-Maria Elstner.

Torbjörn Eriksson, press- och informationschef
Kungligga Operan