”Operan för alla” när Kungliga Operan sammanfattar 2018. Kasper Holten ny ledamot i operastyrelsen

Pressmeddelande   •   Apr 29, 2019 11:00 CEST

Nationaldagsfirandet på Haga är ett exempel på stort engagemang som lockar många.

Bredd och spets, ett målmedvetet arbete med att nå nya målgrupper och fokus på utvecklingen av digitala kanaler. Att 2018 var ett år då Kungliga Operan lade stora resurser för ett vara Operan för alla framgår bl a av Årsredovisningen som presenterats på årsstämman. Och som nu finns tillgänglig på Operans hemsida.

Det här hände på Kungliga Operan 2018

Årsredovisning för 2018

Film

Parallellt med Årsredovisningen har Det här hände på Kungliga Operan 2018 kommit ut i tryck liksom en film som presenterar 2018. Här är några sammanfattande siffror:

290 500 besökare tog del av föreställningar och aktiviteter
54 000 barn och unga besökte och tog del i Kungliga Operans verksamhet
481 000 personer tog del av vårt digitala utbud (Folkets Hus och Parker, digital sändning i Kungsträdgården, SVT, OperaVision, SRP2 och podcasts).

Flera produktioner blev nominerade och vann priser. Unga på Operans uppsättning av NÄR DÅ DÅ fick Svenska Teaterkritikers pris; Kungliga Balettens Half Life spelades in med virtual reality-teknik och blev nominerad på filmfestivaler i Venedig och Lyon; den nyskrivna operan Tristessa blev vid Scenkonstgalan nominerad i kategorin Årets brott för att den ”brottar ner normen”.

Kungliga Operan har under året arbetat för ökad kreativitet bland unga och allas rätt till kultur, t ex satsningen Skapande skola och i samarbetet med Wallenius Lines fortsatt ett treårigt projekt vid en skola i Hässelby där elever får vara med i konstnärliga aktiviteter som arrangeras av Unga på Operan.

- Det vi gör på Kungliga Operan är viktigt för tillväxten, för en kreativ utveckling, för kulturarbetarna och för det fria uttrycket. 2018 är ett år då vi lagt stora resurser på att vara Operan för alla, säger Birgitta Svendén, vd och operachef.

I samband med Kungliga Operans årsstämma blev det officiellt att Kulturdepartementet nominerat Kasper Holten som ny ledamot till Kungliga Operans styrelse.

Kasper Holten är sedan 2018 teaterchef vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn, där han även tidigare varit operachef. 2011–2017 var han chef för Royal Opera House Covent Garden. När han första gången utsågs till chef i Köpenhamn (år 2000) var han endast 26 år.

Bland Kasper Holtens andra uppdrag kan nämnas styrelseordförande för Dansk Danseteater, rådgivare för Statens Museum for Kunst och docent vid Copenhagen Business School.

Kasper Holten har regisserat operor, pjäser, musikaler och operetter i världen över och i ledande operahus som Covent Garden, Wiener Staatsoper, Deutsche Oper Berlin och Teatro alla Scala i Milano. Han har varit Vice President för Opera Europa och styrelseledamot för Danmarks radio och TV. Kasper Holten har fått erhållit åtskilliga utmärkelser, bl a Ingenio et Arti av drottning Margrethe II av Danmark.

Kungliga Operan är Sveriges nationalscen för opera och balett.