Verdis Macbeth - premiär på Kungliga Operan 21/2

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2009 15:34 CET

Macbeth

Opera i fyra akter (paus efter akt 2). Musik: Giuseppe Verdi. Text: Francesco Maria Piave efter William Shakespeare. Scenografi: Sampo Pyhälä. Ljus: Linus Fellbom. Kostym: Marja Uusitalo. Regi: Vilppu Kiljunen.

Version 1865 (final: version 1847). Premiär på Kungliga Operans stora scen den 21/2 kl 19.30. Spelas 13 gånger t o m 2/4. Längd ca 3 tim 10 min.

Häxorna spår att Macbeth ska bli kung och hans lady är beredd att gå över lik för att uppfylla förutsägelsen. Maktens pris är galenskap och död. Shakespeares skotska pjäs inspirerade Giuseppe Verdi till ett nyskapande verk, där skräckromantik och avslöjande människoskildring matchas av virtuos dramatisk skönsång. Och humanisten Verdi ger alltid de förtryckta den vackraste melodin...

- Macbeth handlar om maktmaskinen, först skildrad av Shakespeare, sedan Verdi och nu av oss, säger regissören Vilppu Kiljunen.

Marco Vratogna sjunger rollen som Macbeth mot Lena Nordins lady. I rollen som Banquo framträder bassångaren Jaakko Ryhänen.

Introduktion:
Måndag 16/2 kl 18.00, i Rotundan (ingång från Jakobs torg 8). Möt Lena Nordin, dirigenten Pier Giorgio Morandi, regissören Vilppu Kiljunen, scenografen Sampo Pyhälä, ljusdesignern Linus Fellbom och kostymskaparen Marja Uusitalo i samtal med chefdramaturgen Stefan Johansson.

I rollerna:
Macbeth: Marco Vratogna / Michele Kalmandi
Banquo: Jaakko Ryhänen
Lady Macbeth: Lena Nordin
Lady Macbeths sällskapsdam: Agneta Lundgren
Macduff: Badri Maisuradze
Malcolm: Jonas Degerfeldt
Macbeths förtrogne: John Erik Eleby
Dirigent: Pier Giorgio Morandi
Kungliga Operans Kör
Kungliga Hovkapellet

Framförs på italienska med översättning för textmaskin
Premiären 21/2 direktsänds i SR P2

Regissören Vilppu Kiljunen är född 1960 i Helsingfors. Efter studier i violin på Musikkonservatoriet i Helsingfors, samt teoretisk filosofi, drama och musikvetenskap kom han 1980 in på Finska nationaloperans balettelevskola, därefter studier i mim för bl a Marcel Marceau och i teaterregi vid Teaterakademien i Helsingfors. Genombrott som regissör med Rautavaaras opera Aleksis Kivi och därefter Gounods Faust och Sallinens Ryttaren, samtliga på Savonlinna operafestival. På Finska nationaloperan bl a Spader dam, Flickan från vilda västern och urpremiären av Rautavaaras Rasputin. På GöteborgsOperan har han regisserat Rigoletto.

Marco Vratogna (Macbeth): http://www.operan.se/templates/ActorDetails.aspx?id=178&actorid=1022

För mer information, kontakt med konstnärligt team och medverkande artister:

Torbjörn Eriksson, press- och informationschef
Kungliga Operan
torbjorn.eriksson@operan.se

Pressbiljetter:
Hildegard Holmberg, informatör
Kungliga Operan
tfn: 08-791 43 51
e-post: hildegard.holmberg@operan.se

PR-kampanj:
Inför premiären av just Macbeth är nerverna på Kungliga Operan extra spända. Macbeth är nämligen scenhistoriens mest otursförfölja drama. Det lär bero på att Shakespeare "stal" förbannelsen i sitt verk ordagrant från några häxor på 1600-talet.
- Tycker du det låter som larvig skrock ska du gå till Operans hemsida och läsa om alla olyckor och ond bråd död som drabbat uppsättningar av Macbeth, säger Operans marknads- och försäljningschef Malin Forkman. Där står också hur du kan häva oturen.
Oturen framkallas när någon uttalar namnet Macbeth i huset där den spelas. Därför använder scenarbetare omskrivningar som The Scottish Play, Mackers eller Macbee.

Läs mer på: www.operan.se/macbeth

Kampanjledare: Louise Stehn, Kungliga Operan. Jung von Matt: Projektledare, Pernilla Winberg Baptist,
Produktionsledare: Ida Modin, Creative Director: Max Larsson von Reybekiel och Johan Gustafsson,
Copy: Magnus Andersson.