Kunskapsskolan deltar i nytt forskningssamarbete med fyra av Sveriges största skolhuvudmän

Stockholms stad, AcadeMedia, Helsingborgs stad, Nacka kommun och Kunskapsskolan inleder partnersamarbete med det oberoende skolforskningsinstitutet Ifous.

Partnersamarbetet ska fokusera på praktiknära forskning och utvecklingsarbete inom sådana områden som innebär stora utmaningar för den svenska skolan. Särskilt fokus kommer att läggas på att förbättra undervisningen och minska klyftorna.

- Det behövs mer verksamhetsnära forskning inom skolan idag och därför har vi valt att gå in i det här samarbetet. Tillsammans har vi fem huvudmän tillgång till ett brett forskningsunderlag för att kunna få många nya insikter och idéer för hur vi lyfter svensk skola ytterligare, säger Fredrik Lindgren, VD Kunskapsskolan.

De fem skolhuvudmännen representerar tillsammans ca 1 500 skolor, 300 000 elever och 30 000 lärare.

Pressträff

Press samt nyckelaktörer på utbildningsområdet inbjuds till ett möte för information kring partnerskapet måndagen den 8 februari 2016 kl 10.00 – 11.30 på Hotell Hilton Stockholm Slussen, Guldgränd 8. För anmälan till pressträffen, kontakta emma.kreu@ifous.se.

Medverkande:

• Einar Fransson, produktionsdirektör, Nacka kommun
  • Fredrik Lindgren, VD Kunskapsskolan
  • Tony Mufic, utbildningsdirektör Stockholms stad
  • Ing-Marie Rundwall, utbildningsdirektör Helsingborgs stad
  • Marcus Strömberg, VD AcadeMedia
  • Marie-Hélène Ahnborg, VD Ifous
  • Per Reinolf, styrelseordförande Ifous

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Lindgren, VD Kunskapsskolan, tfn 076-779 76 12
Cecilia Alpstig, informationschef Kunskapsskolan, tfn 0733-17 34 25

• Skola

De första skolorna startades år 2000. Idag har Kunskapsskolan i Sverige 29 grundskolor och sju gymnasier med drygt 1 100 medarbetare och över 11 000 elever. Majoritetsägare är grundaren Peje Emilsson med familj. Andra största ägare är Investor AB.

Moderbolaget Kunskapsskolan Education arbetar med att utveckla ett internationellt nätverk av skolor som följer hela eller delar av Kunskapsskolans arbetssätt, the KED Program. Idag omfattar nätverket omkring 5 000 elever i skolor i USA, Indien, Storbritannien och Holland.