Kunskapsskolan har starka invändningar mot Reepalus förslag

Att införa en vinstbegränsning för fristående skolor skulle innebära att nära nog alla privata utförare skulle försvinna och valfriheten med dem, skriver en enig styrelse för Kunskapsskolan i Sverige AB i ett remissyttrande över den så kallade Reepaluutredningen.

Utredningen Ordning och reda i välfärden (SOU 2016:78) föreslår en vinstbegränsning på 7 procent av operativt kapital. Begreppet operativt kapital har av många kritiserats för att vara ett mått som normalt sett inte används för personalintensiva företag i välfärdssektorn. För Kunskapsskolan skulle den föreslagna begränsningen i dagsläget motsvara en rörelsemarginal på maximalt 0,2 procent, det vill säga högst 200 kronor i tillåtet överskott per elev och läsår.

- Så små marginaler är inte hållbara för vare sig aktiebolag eller ideell verksamhet. Alla friskolor behöver kunna bygga upp en buffert för att utveckla verksamheten och klara oförutsedda utgifter. Kunskapsskolan står för mångfald och en personligt utformad utbildning och om vi på sikt inte längre skulle kunna finnas kvar är det våra elever som drabbas, säger Cecilia Carnefeldt, styrelseordförande för Kunskapsskolan i Sverige AB.

Kunskapsskolan är kritisk mot kvaliteten i välfärdsutredningen. Man menar att utredningen bygger på vridna utgångspunkter, missvisande faktahantering, bristande analys och ogrundade slutsatser.

- Utredningen målar upp en bild av friskolor som vi inom Kunskapsskolan inte alls känner igen oss i. Vi drivs av en idé om en individanpassad utbildning där eleven är i centrum. Vår övertygelse är att mångfald och en variation av pedagogiska idéer gör svensk skola bättre, inte sämre. Valfriheten måste utvecklas, inte avvecklas, säger Fredrik Lindgren, vd för Kunskapsskolan i Sverige.

Länk till hemsida och remissyttrandet

För ytterligare information, kontakta:

Fredrik Lindgren, VD Kunskapsskolan Sverige, 076-779 76 12
Cecilia Alpstig, informationschef Kunskapsskolan Sverige, 0733-17 34 25