Faktorer som höjer värdet på din bostad

<!--[if gte mso 9]> <![endif]--><!--[if gte mso 9]> 0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false <![endif]--><!--[if gte mso 9]> <![endif]--> <!--[if gte mso 10]> /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Normal tabell"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;} <![endif]--> <!--StartFragment-->

Det som göteborgarna primärt är beredda att betala mer för är läget, närhet till grönområden och att bo centralt och ha nära till det mesta. Även en modern och nybyggd bostad är något göteborgare är villiga att lägga mer pengar på samt närhet till butik och service. Det visar en undersökning framtagen av byggkonsortiet i Kvillebäcken.

73 % av göteborgarna anser att läget är något de är beredda att betala mer för. Därefter kommer närhet till grönområden vilket 40 % anser viktigt följt av centalt och nära till det mesta vilket 36 % prioriterar. 28 % vill även ha nära till butiker och service och 27 % kan tänka sig att betala mer för en nybyggd och modern bostad. Det visar en ny undersökning framtagen av byggherrarna i Kvillebäcken.

­–Vid val av bostad spelar läget och närhet till grönområden en oerhört stor roll. Många göteborgare vill bo både centralt och grönt. Därför har vi satsat på att ge förutsättningar för det. I Kvillebäcken tas central mark i anspråk för bostadsbebyggelse, vilket är positivt för utvecklingen av staden. Dessutom erbjuder stadsdelen närhet till fina grönområden som Ramberget, Hisingsparken och Keillers park, säger Olle Lindkvist talesperson för Kvillebäcken.

I Kvillebäcken skapas förutsättningar för en levande stad med en blandning av bostäder och rad olika verksamheter som kontor, butiker, restauranger, daghem och inte minst en saluhall. Totalt kommer 2000 nya lägenheter att byggas och stadsdelen kommer att stå helt klar 2018. Något som särskiljer området är miljöambitionerna som varit högt ställda ända sedan start.

Det innebär att trafik och bebyggelse anpassas till ett mer hållbart ekologiskt samhälle. Exempelvis satsas det på en cykelvänlig stadsdel, effektiv insamling av avfall samt ett stort tillskott av grönska vilket bidrar till att motverka växthuseffekten.

– Arbetet med hållbarhetsfrågor har bidragit till att Kvillebäcken omskrivits i internationell press och lockat studiebesökare från hela landet. Det stora intresset beror bland annat på de högt satta miljöambitionerna samt satsningar på bland annat Göteborgs första takodling och en självtömmande papperskorg, säger Olle Lindkvist.

Om undersökningen
För fjärde året i rad har Kvillebäcken konsortiet tagit initaitiv till en undersökning med fokus på boenden. Undersökningen bygger på 600 intervjuer genomförda med Norstats Göteborgspanel.

För mer information om undersökningen kika här.

Olle Lindkvist, Älvstranden Utveckling AB
Mail: olle.lindkvist@alvstranden.goteborg.se

Kvillebäcken är en helt ny stadsdel i Göteborg. Visionerna för Kvillebäcken är att skapa en levande stadsdel där mötet mellan människor står i fokus och där invånarna kan leva klimatsmart. Allt endast 6 minuter från Brunnsparken. Nya Kvillebäcken byggs av ett byggkonsortium bestående av Bostadsbolaget, Derome, HSB Göteborg, Ivar Kjellberg, NCC, Veidekke, Wallenstam och Älvstranden utveckling. Nya Kvillebäcken är det första området som byggs utifrån Göteborgs stads nya och tuffa miljökrav. Läs mer på www.kvillebacken.se

<!--EndFragment-->