Konceptbilen 508 Peugeot Sport Engineered.

508 Peugeot Sport Engineered – Neo-prestanda

Med Peugeot är framtiden allt annat än tråkig. Med elektrifiering skapas en ny typ av körglädje. Idag presenteras konceptbilen 508 Peugeot Sport Engineered – som kombinerar hög prestanda med låga utsläpp.

- Elektrifieringen skapar en fantastisk möjlighet att utveckla nya körsensationer. Det vi skapar nu är "neo-prestanda" med nya energikällor, nya funktioner, nya utvecklingsområden och nya möjligheter, säger Jean-Philippe Imparato, VD för Peugeot.

Den 18 oktober 2018 meddelade Peugeot Sport att man skulle rikta sitt fokus på att utveckla elektriska produktionsbilar med topprestanda.

I dag presenterar Peugeot, som en försmak av dessa produktionsbilar, konceptbilen 508 Peugeot Sport Engineered. Uppdraget för Peugeot Sports ingenjörer har varit tydligt - konceptbilen ska leverera hög prestanda samtidigt som utsläppen ska hållas låga.

Med avstamp i nya Peugeot 508 har ingenjörerna därför tagit fram en konceptbil som presterar 0-100 km/h på 4.3 sekunder, med en maximal hastighet på 250 km/h och med ett CO2-utsläpp på endast 49 g/km enligt WLTP-cykeln.

Peugeot Sports ingenjörer har kombinerat tre stycken motorer, i form av en PureTech-bensinmotor på 200 hk, en 110 hk elektrisk motor på framaxeln och en 200 hk elektrisk motor på bakaxeln, för att maximera kraft och acceleration. Tillsammans skapar motorerna ett vridmoment på 500 Nm och 508 Peugeot Sport Engineered når med detta en nivå som motsvarar en bil med en traditionell förbränningsmotor på 400 hk.

Det bästa av två världar
Med konceptbilen 508 Peugeot Sport Engineered möter Peugeot önskemålen om högklassiga elbilar som levererar hög prestanda. Batteriet (på 11,8kWh) levererar 100% elektrisk körning i upp till 50 km enligt WLTP och i sportläget kan PureTech-motorn och de elektriska motorerna tillsammans skapa en aggregerad kraft i upp till 190 km/h.

- Elektrifieringen har gett Peugeot möjligheten att utveckla den sportigaste modellen någonsin. Vi har drömt om att göra detta och nu har vi förverkligat vår dröm, säger Bruno Famin, VD för Peugeot Sport.

För att skapa optimal precision och körglädje har Peugeot Sports ingenjörer modifierat chassit på nya Peugeot 508, bland annat för att minska höjden ytterligare på redan låga modellen. Dessutom har spårvidden ökat med 24 mm fram och 12 mm bak.

Med inslag av kryptonit
508 Peugeot Sport Engineered har den speciellt framtagna färgen "Selenium Grey" som byter färgton beroende på vilket ljus den befinner sig i. För att understryka den sportiga och moderna karaktären har Peugeot Sports designers även arbetat med kontrastfärgen "Kryptonite".

Interiören speglar de exteriöra färgvalen, genom designdetaljer av "Kryptonite" på genomtänkta platser. Givetvis har 508 Peugeot Sport Engineered den välkända Peugeot i-Cockpit, med den karakteristiska kompakta ratten, en stor kapacitiv HD-pekskärm och den senaste generationens digitala head up-display.

508 Peugeot Sport Engineered kommer att visas upp för allmänheten i samband med bilsalongen i Genève. Mer information, inklusive ett längre pressmeddelande med fler detaljer, och bilder finns på https://int-media.peugeot.com/en.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång. Försäljningen ökar stadigt i hela världen, modellprogrammet är det yngsta någonsin (2,6 år i snitt) och Peugeot leder hållbarhetsutvecklingen med ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 106,9 g/km. Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar. Nya Peugeot 3008 SUV fick den prestigefulla utmärkelsen« Årets Bil 2017».