Simon Niklasson, svensk mästare i kyl- och värmepumpteknik 2016

Simon är bäst i Sverige!

Yrkes-SM i kyl- och värmepumpteknik är avgjort och mästartiteln gick till Simon Niklasson. Han jobbar till vardags som kyl- och värmepumptekniker på Kylkontroll i Göteborg. Simon är 25 år och har utbildats på IUC i Göteborg och dessförinnan teknikprogrammet i Ystad.

Flitens lampa lyste i montern där 6 duktiga kyl-och värmepumptekniker tävlade under dagarna tre. Första och andra dagen byggdes en kylanläggning. Sista dagen mättes energieffektiviteten med en Climacheck kopplad till en dator.

Hela mässhallen på Malmömässan har under tre dagar varit full med yrkestävlingar. Yrkes-SM är nämligen svenska mästerskapen i yrkesskicklighet inom yrken som har yrkesutbildningar. På plats fanns cirka 200 yrkeselever från ett trettiotal yrken som tävlade i samma mässhall, och därtill även ytterligare yrken som var på plats och informerade om sina yrken.

Samtidigt som det är ett tillfälle för unga kyl- och värmepumptekniker under 26 år att visa sina yrkeskunskaper, är Yrkes-SM också ett tillfälle för högstadieungdomar, främst åttondeklassare, att inspireras till kloka beslut i gymnasievalet som görs nästa läsår. Liksom tidigare år var kyl- och värmepumpteknikernas monter väldigt populär. Förutom att se de tävlande tampas om SM-titeln fick besökarna även testa på att spela curling på vår skalenligt förminskade curlingbana. Denna aktivitet har blivit en klassiker efter att ha varit med vid tidigare årgångar av tävlingen. Den populära isbanan är bra publikmagnet och en möjlighet att ge eleverna en möjlighet att upptäcka yrket som kyl- och värmepumptekniker.

-Yrkes-SM är ett ypperligt tillfälle för vår bransch att medvetandegöra ungdomarna om att yrket kyl- och värmepumptekniker finns, och vad det innebär, säger Henrik Brengesjö, utbildningsansvarig på Svenska Kyl & Värmepumpföreningen. Förhoppningsvis sår det ett frö hos dem som har ett teknikintresse och vill ha ett yrke där man både jobbar praktiskt och får jobba med teknisk problemlösning. Eftersom det främst var elever från Skåne på besök under årets yrkes-SM, uppmärksammade vi högstadieungdomarna om möjligheten att läsa kylinriktning på Universitetsholmens Gymnasium.

-Förutom alla ungdomar vi pratat med inför sitt gymnasieval har detta år ett stort antal lärare från högstadieskolor sökt upp vår monter och informerat sig om yrket. För de flesta är yrkes-SM deras första möjlighet att komma i kontakt med yrket, avslutar Henrik.

På prispallen

1. Simon Niklasson, Kylkontroll, Göteborg