Unga kvinnor belönas för forskning om elektroniska växter och stamceller

Årets mottagare av L’Oréal-Unesco For Women in Science-priset är forskarna Aishe A. Sarshad, Sahlgrenska Akademin, Göteborgs universitet, och Eleni Stavrinidou, Linköpings universitet. Priset delas ut av L’Oréal Sverige, Sveriges unga akademi och Svenska Unescorådet för att uppmärksamma kvinnor som visat stor potential inom naturvetenskap och teknik. Priset syftar till att stödja "morgondagens forskare" genom att stötta dem i ett viktigt skede i deras karriär och uppmuntra fler kvinnor att satsa på en karriär inom forskning.

Priset överlämnas av Matilda Ernkrans, ny minister för högre utbildning och forskning.

Ny ledtråd i kampen mot cancer

Aishe A. Sarshad får priset för att ha identifierat en ny mekanism för reglering av genuttryck i stamceller. Hennes banbrytande forskning har visat på en ny roll för icke-kodade RNA i cellkärnan. Det kan i framtiden bidra till nya behandlingsmetoder vid cancer och andra sjukdomar.

– Jag har följt priset länge, i USA där jag arbetat är det jättestort! Att bli forskare har varit min dröm sedan min barndom och därför är det en stor ära att jag nu får erkännande för min forskning, säger Aishe Sarshad, som är den första i sin familj med en doktorsexamen.

Cyberväxter en grön idé

Eleni Stavrinidou får priset för sin nydanande tekniska grundforskning där hon utvecklar metoder för integration av elektronik i levande växter. I sin forskning avser Stavrinidou utveckla tillverkningsmetoder där växterna själva integrerar elektroniken, med sikte på tillämpningar som utvinning och lagring av energi.

– Min forskning inspireras av naturen som optimerat processer genom evolutionen under miljontals år, säger Eleni Stavrinidou. Under början av min forskarkarriär märkte jag att det fanns en del sexism. Fler kvinnliga förebilder är viktigt för både kvinnor och män. Jag älskar mitt arbete och är glad att kunna bidra till att föra mitt fält framåt, säger hon.

Jämställdhet inom forskning i siffror

2017 var ca 60 procent av studenterna vid svenska lärosätena kvinnor. Men endast 19 respektive 16 procent av professorerna inom natur- och teknikvetenskaperna var kvinnor (källa: UKÄ, sid. 127). Andelen kvinnor med professorstitel sett till samtliga ämnesområden är 28 procent (källa: UKÄ, sid. 14). Av 607 Nobelpristagare i medicin, fysik och kemi, har 20 (drygt 3 procent) varit kvinnor: tolv inom medicin, tre inom fysik och fem inom kemi (källa: nobelprize.org). Två av dessa har först fått det internationella L’Oréal-UNESCO For Women in Science-priset.

Om priset

Pristagarna utses genom en gedigen granskningsprocess av en jury med ledamöter i Sveriges unga akademi, samt Scientific & Regulatory Affairs Manager L’Oréal Sverige, ledd av samma ordförande som Nobelkommittén för kemipriset, Claes Gustafsson.

L’Oréal-Unesco For Women in Science-priset med stöd av Sveriges unga akademi belönar två kvinnor i början av sin forskarkarriär. Prissumman är 150 000 kr vardera. Pristagarna får också ett ettårigt mentorprogram i Sveriges unga akademis regi.

Om pristagarna

Aishe A. Sarshad, född 17 juli 1981 (37 år) i Iran, svensk medborgare. Forskare i biomedicin vid Sahlgrenska Akademin, Göteborgs universitet. Fil. dr i medicin 2014 vid Karolinska Institutet.

Eleni Stavrinidou, född 18 december 1986 (32 år) på Cypern, cypriotisk medborgare. Biträdande universitetslektor i organisk elektronik och ledare för forskargruppen för elektroniska växter vid Linköpings universitet. Fil. dr i bioelektronik 2014 vid École Nationale Supérieure des Mines de St. Étienne, Frankrike.

Kontakt

Hannah Moström, Kommunikationschef L'Oréal Sverige, 076-536 54 64, hannah.mostrom@loreal.com

Kari Gardelin, Kommunikatör, Svenska Unescorådet, 070-287 28 39, kari.gardelin@regeringskansliet.se

Annika Moberg, Kommunikationsansvarig, Sveriges unga akademi, 070-325 32 18, annika.moberg@sverigesungaakademi.se

L’Oréal Sverige

For Women in Science stödjer "morgondagens forskare" genom att stötta dem vid ett viktigt ögonblick i deras karriärer, under sin doktorsavhandling eller efter doktorsexamen. L'Oréal-Unesco For Women in Science strävar efter att stödja och erkänna kvinnliga forskare, med syftet att uppmuntra fler kvinnor att satsa på en karriär inom forskning samt att hjälpa dem under deras pågående karriärer. L'Oréal-Unesco For Women in Science stipendiet delas ut i fler än 45 länder. Sedan 2001 har the L’Oréal Corporate Foundation och Unesco stöttat mer än 2700 unga kvinnliga forskare från 115 länder. www.forwomeninscience.com, www.loreal.com

Svenska Unescorådet

Svenska Unescorådet är Sveriges länk till FN-organet Unesco som ansvarar för utbildning, vetenskap, kultur och kommunikation. Unescos vetenskapssamarbete syftar till att hitta lösningar på dagens ekonomiska, sociala och miljömässiga utmaningar och därigenom uppnå en hållbar utveckling. Jämställdhet är en av Unescos övergripande prioriteringar. http://www.unesco.se

Sveriges unga akademi

Sveriges unga akademi är en tvärvetenskaplig akademi för ett urval av de bästa yngre forskarna i Sverige, med en verksamhet som vilar på fyra ben: forskningspolitik, internationalisering, tvärvetenskap och utåtriktade aktiviteter. Akademin är en oberoende plattform som ger yngre forskare en stark röst i den forskningspolitiska debatten och som arbetar med att föra ut forskning till barn och unga. Inom akademin möts unga forskare över lärosätes- och

disciplingränser för att samtala om forskning och forskningsrelaterade ämnen. Sveriges unga akademi bildades på initiativ av Kungl. Vetenskapsakademien 2011 och har cirka 35 ledamöter. http://sverigesungaakademi.se

• unesco
  • sveriges unga akademi
  • loreal sverige
  • #forwomeninscience
  • #science
  • #womenempowerment
  • #fwis
  • #womeninscience

L'Oréal har ägnat sig åt skönhet i över 105 år och byggt upp en portfolio med 34 internationella varumärken i olika kategorier. L’Oréal koncernens omsättning uppgick till 26,02 miljarder euro 2017 och företaget sysselsätter 82.600 människor världen över. Som världens ledande kosmetikaföretag, är L'Oréal närvarande i alla distributionskanaler: massmarknad, varuhus, apotek, hårsalonger och travel retail.

Forskning och innovation, och en forskargrupp på 3.885 personer, är kärnan i L'Oréals strategi som arbetar för att möta skönhetsbehov världen över och attrahera en miljard nya konsumenter de kommande åren. L'Oréal's hållbarhetsstrategi för år 2020 "Sharing Beauty With All" har ambitiösa mål för hållbar utveckling genom hela koncernens värdekedja. www.loreal.com

Hannah Moström

Presskontakt PR & Corporate Communications Manager