Kommentar till mäklarstatistik: Fortsatt avvaktande bostadsmarknad i oktober

Priserna på bostadsmarknaden är fortsatt avvaktande även i oktober. Det visar färsk statistik från Värderingsdata*.Storstadsregionerna Stockholm och Göteborg visar tendenser på att den tidigare ökningen av bostadspriserna, framför allt på bostadsrätter, börjat avmattas något. Malmö sticker fortfarande ut och ökar något även i september.

I storstadsregionerna har priserna på bostadsrätter i Malmö liksom i september ökat mer än i Göteborg och Stockholms centrala delar. I Stockholms innerstad har priserna stått still under oktober.

– Den prisökning vi tidigare sett i storstadsregionerna, främst när det gäller bostadsrätter i de centrala delarna av städerna, verkar ha avmattats något. I Malmö ser vi fortfarande den största ökningen där priserna under oktober ökat med 1 procent, säger Marcus Svanberg vd Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Prisutvecklingen på bostadsrätter hamnade på plus 0,3 procent för hela Sverige för oktober månad. På småhus ökade priserna med 0,8 procent.

– Det är fortfarande lite för tidigt att dra slutsatser om priserna visar på en bestående dämpning. Vår uppfattning är att marknaden tuffar på och att det som kan ses som en avmattning till stor del också handlar om säsongseffekter, säger Marcus Svanberg.

– Det som håller priserna under armen är framför allt det minskande utbudet av bostäder till försäljning. Amorteringskravet har förvärrat en bostadsmarknad präglad av dålig rörlighet och ineffektivt utnyttjade av bostäderna i landet. Man borde prioritera åtgärder för att öka rörligheten, såsom att sänka flyttskatten, istället för att överväga ytterligare regleringar som riskerar skapa en än mer dysfunktionell marknad, menar Marcus Svanberg.

*Källa: Svensk Mäklarstatistik för bostadsrätter och Svensk Mäklarstatistik och Lantmäteriet för småhusindex bearbetat av Värderingsdata.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Marcus Svanberg, vd Länsförsäkringar Fastighetsförmedling
Presskontakt Länsförsäkringar: 08-588 41850

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbastväxande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 160 bobutiker och 700 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och vi tror att det är en av anledningarna till att vi valdes till Sveriges bästa fastighetsmäklare 2016 av svenska folket.