Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: ”Siffrorna pekar mot en sundare bostadsmarknad”

Ny försäljningsstatistik från mars bekräftar fortsatt stabila bostadspriser på riksnivå. Priserna på bostadsrätter går ner med 1 procent den senaste månaden och har ett snittpris på strax under 2,3 miljoner kronor eller 35 169 kronor per kvadratmeter. Villapriserna går samtidigt upp med 1 procent och kostar strax över 3,1 miljoner kronor. Det visar siffror från Svensk Mäklarstatistik som Länsförsäkringar Fastighetsförmedling tagit del av.

– Vi har gått tillbaka i statistiken och jämfört årets första kvartal med första kvartalet 2017, och kan konstatera att det hittills sålts i princip lika många bostadsrätter i Stockholm som samma period förra året. En del uttalar sig i media om att det skärpta amorteringskravet lett till färre sålda objekt, men det är alltför tidigt att dra den slutsatsen, säger Marcus Svanberg, vd för Länsförsäkringar.

Under mars gick priserna på bostadsrätter ner med 1 procent i Stor-Stockholm, vilket de också gjorde i Stor-Göteborg. I Stor-Malmö förblev priserna oförändrade. I centrala Stockholm och centrala Malmö var priserna oförändrade, medan de gick ned med 1 procent i centrala Göteborg. Det senaste året har bostadsrättspriserna på riksnivå minskat med 7 procent.

I Stor-Stockholm och Stor-Göteborg förblev villapriserna oförändrade, medan de steg med 1 procent i Stor-Malmö. Det genomsnittliga villapriset på riksnivå steg med 1 procent under mars. Det senaste året har villapriserna ökat med 1 procent.

– Priserna är stabila i landet som helhet, och bostadsmarknaden i storstäderna verkar ha landat på sundare nivåer. Marknaden präglas fortfarande av viss försiktighet på grund av höstens prisnedgång samtidigt som en vecka föll bort i mars på grund av påsken. Men våra mäklare märker redan av ökat utbud och köpintresse i april. Dessutom ska man komma ihåg att vissa delar av landet inte påverkats alls av prisnedgångarna i höstas, säger Marcus Svanberg.

Michael Kempe, marknadschef
E-post: michael.kempe@lansfast.se

Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på försäljningen av 10 954 villor och 26 370 bostadsrätter under januari 2018 – mars 2018. Tremånaderssiffran är en jämförelse med oktober 2017 – december 2017. Årssiffran är en jämförelse mellan januari 2017 – mars 2017 och januari 2018 – mars 2018. Rikssiffrorna beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket. Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Så har bostadsrättspriserna förändrats det senaste året (storstäder):

1 månad 3 månader 12 månader Medelpris (kr/kvm)
Riket - 1% - 1% - 7% 35 169 kr
Centrala Stockholm 0% 0% - 9% 85 109 kr
Stor-Stockholm - 1% 0% - 9% 52 769 kr
Centrala Göteborg - 1% - 4% - 5% 56 777 kr
Stor-Göteborg - 1% - 3% - 4% 41 289 kr
Centrala Malmö 0% - 4% - 5% 29 540 kr
Stor-Malmö 0% 0% + 1% 27 148 kr

Så har villapriserna förändrats det senaste året (storstäder):

1 månad 3 månader 12 månader Medelpris
Riket + 1% 0% + 1% 3 119 000 kr
Stor-Stockholm 0% - 2% - 6% 5 534 000 kr
Stor-Göteborg 0% - 1% - 1% 4 441 000 kr
Stor-Malmö + 1% 0% + 4% 3 955 000 kr

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 160 bobutiker och 700 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2017 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 48,7 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex.