Det är en underbar känsla att se eleverna lyckas.

Det säger Andreas som har undervisat på Erlaskolan Södra i fyra år. Att få vara en del av elevernas utveckling och framsteg är något han brinner för. Utveckling i sin egen roll och sitt sätt att undervisa anser han vara minst lika viktigt.

Vad gjorde du innan du var på Erlaskolan?
-Jag jobbade under två år på en högstadieskola i Finspång. Där undervisade jag i matematik och SO-ämnen.

Vad tycker du är bäst med Erlaskolan Södra?
-Vi bryr oss verkligen om eleverna och jobbar för att de hela tiden ska utmanas och utvecklas inom olika områden och samtidigt når kunskapsmålen. Vi jobbar mycket med tema och i team. Man kan säga att vi utmanar klassbegreppet lite och byter även deltagare i arbetsgrupperna.

Kan du berätta lite mer om hur du arbetar med Erlaskolans fem förmågor, lära att lära, verklighetskompetens, samarbetsförmåga, må bra och handlingskompetens.
-En del av vår pedagogiska idé handlar om att utveckla elevernas förmågor inom olika områden. Vi vill utveckla elevens sätt att tänka och ge dem de verktyg som krävs för att inhämta kunskap. En av de förmågorna jag arbetar med är exempelvis lära att lära.

-För att ta till vara på och träna eleverna i förmågan lära att lära så får eleverna bland annat möjlighet att utvärdera lektionernas innehåll och mål. De får även testa vad de lärt sig och diskutera hur det gick för dem på lektionen. Alla team har en veckoutvärdering när de blickar bakåt på veckan som gått och även framåt på veckan som kommer.

-Vi arbetar också mycket med förmågan att samarbeta. Det innebär tätt arbete tillsammans i de olika teamen och att vi följer varandra under lång tid. Det kan vara en utmaning i sig men det är väldigt lärorikt för alla.

-I en uppgift i matematik så kan vi samarbeta på olika sätt. Eleven kan börja med att reflektera på egen hand och fundera på en möjlig lösning. Därefter diskuterar man i sin grupp, i nästa steg tar man upp gruppernas olika lösningar i helgrupp och jämför dessa tillsammans. Det här arbetssättet kan användas i olika ämnen.

Vad driver dig i din roll?
-Att få uppleva när elever tar steg framåt i sin egen utveckling, den känslan är underbar. Att känna att, ja detta gick ju riktigt bra. Jag drivs också av att utveckla och anpassa min undervisning efter gruppen och att inte fastna i fasta ramar.