Elever från Erlaskolan Östra animerar på Cnema i Norrköping

Elever på Erlaskolan Östra animerar egna filmer

Under senhösten har eleverna från team 4 på Erlaskolan Östra fått lära sig att animera filmer på Cnema, som är en filmverksamhet i Norrköping. Under en dag träffade de en mediepedagog som handledde dem i arbetet. Eleverna arbetade i grupper och fick på förhand fundera ut vilka scener de ville ha med i filmerna som skulle relatera till årets tema, OS.

Erlaskolan har samarbetat med Cnema sedan 2011 och tycker att det är bra för eleverna.

- Vi tycker att det är en utmärkt start på arbetet i fyran, eftersom eleverna då får tillgång till sin egen iPad. Efter lektionen på Cnema känns det som att eleverna får upp ögonen för filmskapande och rörlig bild. De blir mer flinka med verktygen och vågar testa på egen hand när de känner att de kan lite mer, säger Johan Lundblad, lärare på Erlaskolan Östra.

En elev som var i full fart med att skapa film i sin grupp var Adrian.

- Jag och flera i vår grupp åker skateboard själva och vår film kommer att handla om en kille som drömmer om att bli skateboardstjärna. Han tävlar i OS där han också vinner. Visste ni att skateboard kommer att finnas med som tävlingsgren i OS 2020, säger André.

Filmskapandet
Innan besöket på Cnema får eleverna tänka till om innehållet i filmen de ska spela in. De lär sig att skriva stolpmanus och utgår sedan från sin planering när de kommer till animeringsstudion och filmar i iStop Movie och redigerar i Garage. Om eleverna känner att de vill ta med sig egen rekvisita så går det bra, annars finns det en stund till skapande på Cnema.

Eleverna Amela och Adrian var även de med på Cnema under dagen.

-Det har varit roligt att lära sig att filma idag. Vår film handlar om två personer som tävlar i karate i OS, säger Adrian.

-Jag tycker att det roligaste med den här dagen har varit att göra lerfigurer till filmen, avslutar Amela.

Titta gärna på elevernas fantastiska filmer här:

Den nya sporten

Skatedrömmen