Elever från årskurs 1 och 9 på Erlaskolan Östra i Norrköping

Erlaskolan Östra satsar på samarbete mellan årskurser

Trygghet, ansvar, utveckling, team och framgång är viktiga ledord i hur elever och lärare arbetar på Erlaskolan. På Erlaskolan Östra har man under höstterminen 2017 inlett ett samarbete mellan eleverna i årskurs 1 och 9, som ett sätt att arbeta med detta i praktiken. Åsa Bergling, lärare för årskurs 1–3 på Erlaskolan Östra, berättar mer.

På vilket sätt samarbetar eleverna?
-Samarbetet mellan årskurserna bygger på att eleverna ska känna trygghet genom att lära känna varandra. I vårt fall får de yngre eleverna lära känna de äldre eleverna vilket skapar både ansvar, trygghet, utveckling, team och framgång.

Vad har eleverna gjort ?
-Vi har träffats några gånger per termin och har bland annat tillverkat vänskapsarmband i lärpar. De äldre har hjälpt de yngre men det kan också vara tvärt om. I juletid julpysslade eleverna tillsammans till lugn musik och en sprakande brasa. Vi har också träffats i samband med Alla hjärtans dag och pratat om vänskap/kärlek och pysslat tillsammans. De två årskurserna har också träffats på raster och umgåtts i lek och lärande.

-Under några tillfällen har vi haft "Erla-morgonstund" tillsammans och masserat varandra till lugn avslappnade musik och tända ljus och haft gemensamma incheckningar. Vi känner att det blivit väldigt lyckat och vi har bara fått positiv feedback från eleverna, avslutar Åsa.