Elever från Erlaskolan Södra som valt "NO-labb" på "elevens val" .

Trygghet - ett viktigt ledord när Erlaskolan Södra arbetar med ”elevens val".

Att elever på skolan ska tycka att det är roligt att lära sig mer om olika områden är väl något de flesta kan skriva på. Ett sätt att uppnå detta är att arbeta med ”elevens val” på skolan. På Erlaskolan Södra har man satt ihop olika områden planerade efter elevernas önskemål och lärarnas kompetenser och intressen. En viktig ingrediens i Erlaskolan Södras arbete med detta är att alla elever ska känna sig trygga med varandra.

Vad är då ”elevens val”? Det är en del av läroplanen i grundskolan som säger att eleven ska kunna välja att läsa mer av ett ämne som de vill fördjupa sig i, men där de inte blir bedömda med betyg. Vi besökte Erlaskolan Södra under en dag för att få se hur de jobbar med ”elevens val”.

I höst kan eleverna välja att fördjupa sig i ämnen som exempelvis idrott, matte, NO-labb, musik och slöjd, men de kan också välja bokcirkel, studieteknik och personlig utveckling. En viktig del av hur man arbetar med ”elevens val” vid Erlaskolan Södra är att man blandar årskurserna 4–9 för att eleverna ska lära känna varandra och skapa en teamkänsla över årskurserna.

Olle Gregoriusson, lärare på Erlaskolan Södra förklarar hur han ser på deras arbete.

-Vi ser att vårt sätt att arbeta med ”elevens val” ger trygghet för eleverna. Det ger också fler valmöjligheter att fördjupa sig i olika ämnen och ett ökat intresse för att lära sig. Eleverna känner att de inte blir bedömda vilket gör att de slappnar av och vi lärare kan dessutom se eleverna i andra sammanhang än under normala lektioner vilket är positivt för relationen lärare-elev.

Under elevens val på Erlaskolan Södra
På "elevens val" NO-labb, så får eleverna lära sig mer om biologi, fysik, kemi och teknik. Inifrån rummet hörs glada skratt och diskussioner. Alla elever bär vita rockar och skyddsglasögon. Ett spännande fysik-experiment är helt klart på gång.

En av eleverna, Ruweedo från team 7 ser med pigga ögon på när hennes grupp samarbetar.

-Det är så roligt att testa på att göra olika experiment inom NO. Att träffa elever från olika team och att samarbeta gör det bara bättre. Vi lär känna varandra och har kul tillsammans i något som intresserar oss alla, säger hon.

På ”elevens val”, studieteknik och personlig utveckling, så får eleverna lära sig mer om anteckningsteknik, minnesteknik, kreativ visualisering och konsten att sätta vettiga mål.

Just vid denna lektion så sitter eleverna lugnt vid sina bänkar och lyssnar på Johan. Idag får eleverna lyssna på hur man kan planera sin tid och lära sig att slappna av.

- Studieteknik är något som eleverna kan ha nytta av i alla ämnen och i dagens samhälle där vi ständigt är uppkopplade och tillgängliga så tror jag att det är viktigt att lära sig hur man kan stänga av och skapa ett inre lugn, att lära sig att fokusera och veta vilka verktyg man kan använda sig av. ”Att må bra” är faktiskt även en av våra fem förmågor som vi arbetar mycket med att utveckla på Erlaskolan och som kan hjälpa eleverna en bit på vägen. Det är en del av vårt pedagogiska koncept säger Johan Karlsson, lärare på Erlaskolan Södra.

- Vi tror eleverna är nöjda med vad de kan välja mellan och eftersom vi har tre perioder under läsåret på Erlaskolan Södra så kan de välja på nytt vid två tillfällen. Det innebär att de under ett läsår kan fördjupa sig inom eller prova på aktiviteter inom tre olika ämnesområden om de så önskar. Vi känner att det här sättet att jobba på är något vi vill fortsätta med och som ger mycket positivt till elever såväl som till lärare, avslutar Olle Gregoriusson.