Böckerna som ingått i projektet

Läsrörelsen bjuder in till stor inspirationskonfererens med satsningen BERÄTTELSER SOM FÖRÄNDRAR

Under 2017 har Läsrörelsen drivit projektet BERÄTTELSER SOM FÖRÄNDRAR i 200 högstadie- och gymnasieskolor från söder till norr. Projektet lyfter fram berättandet i skönlitteratur, biografier och serier. Den 16 april bjuder Läsrörelsen nu in till en stor inspirationskonferens kring projektet, en heldag tillägnad ungdomars läsning med bland andra projektets huvudpedagog Ann Boglind och författarna David Lagercrantz, Katarina Kieri, Cilla Naumann, Johan Unenge, Jessica Schiefauer och Mats Wahl.

BERÄTTELSER SOM FÖRÄNDRAR är en stor, nationell lässatsning som kunde startas efter en donation av David Lagercrantz och med stöd av PostkodLotteriets Kulturstiftelse.

– Vi växer genom att läsa! Böcker skärper vår blick och vår empati. Jag tror få saker kan överbrygga gapet mellan ”ett vi och ett dom” i samhället som god litteratur, säger David Lagercrantz.

Under 2017 anordnades 16 konferenser i åtta regioner landet över för lärare i svenska, skolbibliotekarier/folkbibliotekarier och skolledare. Klassuppsättningar med böcker har funnits som eleverna har arbetat intensivt med i stora bokcirklar. En utvärdering av projektet har gjorts av Olle Nordberg, fil dr i litteraturvetenskap och läsforskare med speciell inriktning på tonårsläsare och litteraturdidaktik vid Uppsala universitet. Utvärderingen blir en central del på konferensen, som riktar sig till lärare i svenska på högstadiet och gymnasiet, skol- och folkbibliotekarier, skolledare och politiker. Med konferensen vill vi sprida en modell för gemensamt läsande av samma bok i en hel klass.

Medverkande på konferensen i övrigt är projektets huvudpedagog Ann Boglind – universitetslektor i svenskämnets didaktik vid Göteborgs universitet – skolbibliotekarie Elisabet Niskakari tillsammans med eleven Salam Muhialdeen, samt de fem svenska författare vars böcker ingår i projektet: David Lagercrantz, Katarina Kieri, Cilla Naumann, Johan Unenge och Jessica Schiefauer. Andra är undervisningsrådet vid Skolinspektionen Kjell Ahlgren, författaren Mats Wahl och elever som 2017 vann Läs Högt samt Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande Lärarförbundet, Åsa Fahlén, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund och Läsrörelsens ordförande och projektledare Elisabet Reslegård. Moderator är journalisten Gunilla Kindstrand.

Konferensen äger rum måndag den 16 april 2018 kl. 09.00 – 16.30 på Essinge konferenscenter, Segelbåtsvägen 15, Stora Essingen, Stockholm.

Konferensen genomförs av Läsrörelsen i samarbete med Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Alfabeta, Albert Bonniers Förlag, Bonnier Carlsen, Brombergs, B. Wahlström, Myndigheten för tillgängliga medier: MTM, Natur & Kultur, Norstedts, Rabén & Sjögren och Svenska Barnboksinstitutet.

För intervjuförfrågningar eller mer information: Saga Hansén, kommunikatör Läsrörelsen. sagahansen@outlook.com, 070-483 06 17.

Bilagor:

- Program för konferensen

- Inspirationsskrift, BERÄTTELSER SOM FÖRÄNDRAR.

- Berättelser som förändrar i punktform