Läsrörelsen på bild(nings)resa genom Sverige

Läsrörelsen på bild(nings)resa genom Sverige

Läsrörelsens landsomfattande satsning BILDBERÄTTANDE och konsten att läsa bilder kommer till Filmhuset i Stockholm måndag 27 januari. Sedan i höstas har framstående experter, bildskapare och bildkännare delat med sig av sina kunskaper, erfarenheter och åsikter om bild på fyra orter/regioner. I Stockholm får publiken bland andra möta Simon Stålenhag, Tarja Karlsson Häikiö, Gunnar Bjursell, Susanna Ekström, Mårten Castenfors och Sara Lundberg.

BILDBERÄTTANDE och konsten att läsa bilder är Föreningen Läsrörelsens landsomfattande projekt om vikten av och konsten att läsa bilder ur ett pedagogiskt, analytiskt och konstnärligt perspektiv. Sedan september har heldagskonferenser/fortbildningsdagar anordnats i samarbete med museer och konsthallar i Sundsvall, Umeå, Karlstad och Norrköping. Ett antal forskare, experter, konstnärer, fotografer, filmare och bilderboksskapare har medverkat, bland andra Paul Hansen, Carl Johan De Geer, Gabriela Pichler, Kalle Boman, Elin Ivre, Anneli Furmark och Christian-Pontus Andersson. Efter konferensen i Stockholm 27 januari, som arrangeras i samarbete med Liljevalchs konsthall, fortsätter satsningen i Lund (9/3 tillsammans med Skissernas Museum) och avslutas i Borås (30/3 tillsammans med Textilmuseet).

– Gensvaret från publiken har varit fantastiskt på de orter vi har besökt hittills. Och det är glädjande att intresset för konferensen i Stockholm är stort. Kunskap och kompetens när det gäller bilden är ytterst en demokratifråga. Bilder blir allt viktigare i vår kommunikation med varandra och i makthavares politiska budskap. Bilderna är så självklara i våra liv att vi knappt tänker på dem, säger Elisabet Reslegård, Läsrörelsens ordförande och idégivare till projektet BILDBERÄTTANDE och konsten att läsa bilder.

På varje ort har kulturskolor specialsatsningar för barn och unga. Resultaten av kulturskolornas arbete kommer att visas under Stockholms Kulturfestival i augusti 2020 i samarbete med Liljevalchs konsthall. Filmvisningar arrangeras tillsammans med Folkets Hus & Parker och filmpedagogerna på Zita Folkets Bio.

Bland de medverkande på Filmhuset i Stockholm finns Gunnar Bjursell, professor emeritus och koordinator för programmet Kultur och Hjärna vid Karolinska institutet, Simon Stålenhag, författare och illustratör, vars omtalade bok Passagen filmatiseras av Hollywood, Tarja Karlsson Häikiö, professor i visuell och materiell kultur vid HDK i Göteborg, Helena Dal, verksamhetschef för information och vägledning Statens medieråd, Susanna Ekström, litteraturpedagog och bilderboksexpert, Mårten Castenfors, chef för Liljevalchs konsthall och modedesignern Bea Szenfeld som ingår i juryn för Vårsalongen 2020, och Sara Lundberg, illustratör och författare till bland annat den Augustprisade boken Fågeln i mig flyger vart den vill. Journalisten Gunilla Kindstrand är moderator.

I anslutning till konferensen arrangeras måndag 3 februari visningar av Peter Jacksons They Shall Not Grow Old på biografen Reflexen i Kärrtorp, för gymnasister kl. 13.00 (fri entré) och för allmänhet kl. 18.00.

Det fullständiga programmet på Filmhuset bifogas, liksom den idéskrift som tagits fram för projektet BILDBERÄTTANDE och konsten att läsa bilder. Konferensprogrammen för Lund och Borås finns på www.lasrorelsen.nu

BILDBERÄTTANDE och konsten att läsa bilder inleddes på Bokmässan 2018 med 50 programpunkter som omfattade allt från grottmålningar till dataspel.

För frågor, intervjuer och deltagande i konferensen, kontakta:

Johan Kollén, kommunikatör Läsrörelsen

Frida Ekelin, koordinator Läsrörelsen
076-221 44 66, frida.ekelin@lasrorelsen.nu

Den ideella föreningen Läsrörelsen startade år 2000 med en landsomfattande kampanj och tog mottot ”Ge dina barn ett språk”. Föreningen har under åren arbetat med många metoder och modeller kring att berätta, läsa, skriva, lära och leka. Bland Läsrörelsens projekt märks Berättelser som förändrar med stora läsecirklar i 200 högstadie- och gymnasieskolor från Ystad till Kiruna, BERÄTTA, LEKA, LÄSA ett nära samarbete med förskolor och bibliotek om närläsning av bilderböcker med barn i åldern 1-3 år i 29 kommuner i tre län, Bok Happy Meal i samarbete med McDonald’s med 127 barn- och bilderböcker i en total upplaga av 22,9 miljoner böcker och LÄSLOV vecka 44, ett brett läsfrämjande samarbete sedan 2015 med elevorganisationer, bokförlag, bibliotek, bokhandel, idrottsföreningar, fackliga organisationer, kulturinstitutioner och företag. 2020 fyller Läsrörelsen 20 år med LÄS! LÄS! LÄS! – ett av tre huvudteman på Bokmässan.

www.lasrorelsen.nu