Hills och Göteborg får Nordea Masters 2018

Det har under lång tid spekulerats kring spelplatsen för golftävlingen Nordea Masters 2018. Nu är det klart att Hills Golf & Sports Club och Göteborg drar det längsta strået kring Europatourtävlingen för herrar, som nästa år spelas 16-19 augusti. För Lagardère Sports som äger rättigheterna till tävlingen, var valet enkelt:

- ”För oss som arrangör är det viktigt att tävlingen roterar mellan Sveriges största orter och bästa banor. Göteborg med omnejd har inte stått som arrangör sedan 1996 och Hills Golf & Sports Club blev därför ett naturligt val för oss, särskilt som banan spelstrategiskt utmanar även elitgolfarna. Hills erbjuder även fantastisk inramning med utsikt över så mycket som sju hål från klubbhusets balkong. Vi har också ett stort stöd från Göteborgs näringsliv inför detta beslut”, kommenterar Claes Nilsson, Tournament Director Nordea Masters.

För golfklubben Hills med VD´n Mats Sterner i spetsen sluts nu cirkeln;

- ”Sedan vi tog över ägandet av klubben 2012 har ett av våra mål varit att få arrangera en stortävling likt Nordea Masters. Johan Edfors som är både proffsgolfare och en av klubbens delägare, har med varsam hand förädlat och utvecklat nio av våra totalt 18 hål. Idag är Hills redo för att stå det ultimata testet; en tävling med Europas bästa golfspelare på plats.”

Destinationsbolaget Göteborg & Co ser potentialen i att vara värdstad för Nordea Masters som alltid följs av miljontals människor, även utanför Sveriges gränser. Max Markusson, evenemangschef på Göteborg & Co förklarar;

- ”Det känns väldigt roligt att det äntligen är dags för den internationella golfvärlden att komma till Göteborg. Det är en marknad där destinationen Göteborg inte synts på absolut toppnivå tidigare, men vi får nu möjlighet att nå ut till nya målgrupper både vad gäller evenemangsbesökare, turister och näringsliv. Att vara värdstad för Nordea Masters ligger helt i linje med vårt arbete att bredda utbudet som evenemangsstaden Göteborg kan erbjuda.”

Även titelsponsorn Nordea är nöjda med valet av arrangörsstad;

- ”För oss är det viktigt att Nordea Masters också kommer till Göteborg, som är en viktig marknad för oss. Här finns flera av våra största kunder på både privat- och företagssidan. Golf är ett utmärkt tillfälle att träffa våra kunder på andra ställen än bankkontoret. Dessutom är det en folkfest där vi vill sprida positiva kundupplevelser till alla besökare”, säger Tomas Björklund, Head of Sponsring & Event Nordea Bank AB.

Lagardère återkommer med inbjudan till pressträff för närmare presentation av evenemanget i september.

För ytterligare information, kontakta:
Claes Nilsson, Director Golf Scandinavia, Lagardère Sports, 070-757 7550, cnilsson@lagardere-se.com
Mats Sterner, VD Hills Golf AB, 070-992 3677,
mats.sterner@hillsgolfclub.se
Max Markusson, Evenemangschef Göteborg & Co, 070-7754567, email: max.markusson@goteborg.com
Tomas Björklund, Head of Sponsring & Event Nordea Bank AB, tfn 070-755 7442, email tomas.bjorklund@nordea.com

FAKTA OM NORDEA MASTERS
Nordea Masters 2018 spelas 16-19 augusti på Hills Golf & Sports Club i Mölndal strax utanför Göteborg. Adress till golfklubben är Hills väg 2, 43151 Mölndal. www.hillsgolfclub.se

Tävlingen ingår som ett årligt event på Europatouren i golf för herrar, och har traditionsenligt spelats sedan 1991 vilket gör eventet till ett av de äldsta i Europa.

Senast tävlingen besökte Göteborg med omnejd var 1996 då Forsgårdens GK stod som värd.

Tävlingens startfält består av 156 spelare som efter två rundor om 18 hål, kortas ner till 65 spelare (och delning) som spelar ytterligare två rundor innan segraren är korad. Delar två eller fler spelare samma resultat efter 72 hål utses vinnaren genom särspel.

Tävlingen är ett av Sveriges största idrottsevenemang med 86 100 besökare 2017 när tävlingen spelades på Barsebäck Golf & Country Club.

Stor global spridning i medier
Nordea Masters får årligen ett brett massmedialt genomslag.
Nationellt direktsänds tävlingen i SVT under samtliga tävlingsdagar, totalt ca 25hr som når 11 miljoner tittare. En bred golfpublik nås även genom sändningar i Viasat Golf och Via Play.
Internationellt sänds tävlingen i 55 länder och 70 olika TV-kanaler.
2016 skrevs 1941 artiklar i redaktionell press, med en räckvidd om 142 miljoner läsare

• europeantour
  • golf
  • nordea masters

Om Lagardère Sports Scandinavia

Lagardère Sports är ledande i Sverige inom sports marketing med ett unikt helhetserbjudande som omfattar försäljning av sponsorskap och medierättigheter, medieproduktion samt event management samt drift av arenor. I Sverige hanterar Lagardère Sports rättighetsförsäljning inom fotboll, hockey och motorsport. Exempel på verksamheter är AIK, Halmstads BK, Sirius, MODO Hockey och STCC. Företaget har också medieverksamhet som omfattar inköp och försäljning av medierättigheter för en rad sportevenemang.

På evenemangssidan äger och driver Lagardère Sports högprofilerade evenemang inom tennis och golf; Skistar Swedish Open, Ericsson Open , Stockholm Open och Nordea Masters. Lagardère Sports Scandinavia är en del av Lagardère Sports and Entertainment, som har mer än 50 års erfarenhet med över 1 600 anställda över hela världen.

Marie Fasth

Presskontakt Marknad/press Nordea Masters +46 722499184