Blogg: En pratstund med Läkare i Världens Brysselrepresentant.

På en konferens i Paris träffade jag Médecins du Mondes (internationella Läkare i Världen) representant i Bryssel, François Fille. Han arbetar mot EU och andra internationella organisationer för att driva våra frågor, samordna uttalanden med andra och hålla kontakt med politiker.

Jag fick en pratstund med honom om vad organisationen gör internationellt:

- Vi har bland annat jobbat med den svenska EU-parlamentarikern Cecilia Wikström för att förändra Dublinförordningen. I EU-kommissionens förslag till nya regler fanns det olika former av straff för de asylsökande som inte följde Dublinproceduren, som vi motsatte oss.

Dublinförordningen (Dublin III) är den omdebatterade lag som gör att människor på flykt måste söka asyl i det första EU-land de kommer till. Dessutom finns ett så kallat transportörsansvar: ifall en person reser till ett EU-land, söker asyl och får sin ansökan avslagen, måste resebolaget stå för transporten tillbaka. Transportören blir ansvarig för att inte skicka människor utan giltiga asylskäl till Europa. Flygbolagen sållar hårt bland resenärer för att inte få “oönskade” flyktingar som kan kosta pengar.

Sammantaget gör det att flyktingar inte kan resa med vanliga resvägar eftersom transportörerna inte vill ha dem, och att de samtidigt måste söka asyl i det första land de kommer till, som ofta blir Grekland, Italien och Ungern, trots att det kanske skulle vara lättare att få asyl i ett land som Sverige.

I ett nytt utkast till förändringar i Dublinförordningen har EU-kommissionen föreslagit att de flyktingar som inte följer reglerna, och fortsätter till ett annat EU-land trots att de registrerats i till exempel Italien, ska straffas för det. Det motsätter sig Läkare i Världen, eftersom det slår mot människor i en utsatt situation, på flykt.

- Det har vi i Läkare i världen arbetat tillsammans med Cecilia Wikström för att ta bort. Om man jämför hennes förslag med kommissionens, så har vi verkligen lyckats göra skillnad.

Cecilia Wikström leder förhandlingarna om EUs nya asylpolitik och hennes ord väger tungt i processen. Det goda samarbetet med henne kan påverka tusentals människor på flykt.

- Jag är den enda som jobbar för Médecins du Monde i Bryssel. Vi har ett samarbetsorgan för olika ideella organisationer som ibland gör gemensamma utspel. Vill man vara drivande och få med sina egna formuleringar i en sådan release måste man arbeta heltid med det i minst en vecka. Ibland kan jag göra sådant, och då får vi ofta bra genomslag. Men eftersom vi inte har andra som kan samordna och administrera sådant, har jag till exempel inte tid till att äta frukost, lunch, middag med politiker. Många av mina kollegor gör sådant, men jag kan helt enkelt inte.

François berättar att arbetet ofta kan vara diffust, att det inte är enkelt att kommunicera ut det vi gör i Bryssel. Just nu pågår arbetet i FN med en så kallad Global Compact för migration. Det är ett fördrag där FNs medlemsländer ska öka samarbetet kring migration och asyl för att kunna uppfylla det länderna redan åtagit sig genom de mänskliga rättigheterna. Migranternas rättigheter uppfylls långt ifrån alltid och genom gemensamma riktlinjer om samarbete på ett bredare fält – rasism, integration, räddningsinsatser med mera – så hoppas man kunna göra flyktingarnas situation mer acceptabel. Det är ett mycket stort arbete, och det finns alltid mer att göra för François. Han är ändå hoppfull.

- Vi har blivit inbjudna att tala inför EU-parlamentet, får ständigt erbjudanden om att komma och samarbeta med andra organisationer i Bryssel. Médecins du Monde gör ett viktigt arbete här.

• EU-frågor

• paris