Läkare i Världen (​MdM) och sexarbete

I förra veckan var jag i Bukarest på ett möte med MdM-föreningar från Europa och Kanada för att diskutera hur vi arbetar för sexarbetares hälsa och rättigheter. Förutom jag från Sverige medverkade MdM-medarbetare från Frankrike, Spanien, Schweiz, Belgien, Kanada, Grekland och Portugal. Deltog gjorde också personer från vår samarbetsorganisation Carusel i Rumänien och Luca Stevenson från ICRSE (The International Committee on the Rights of Sex Workers in Europe).

Vi träffades för att dels diskutera hur vi kan arbeta med sexarbetares rättigheter på ett politiskt plan, och dels för att dela med oss hur vi i nuläget har projekt som riktas till den målgruppen.

En del MdM-föreningar har specifika verksamheter som riktar sig till sexarbetare, tillexempel jobbar MdM France med sin mobila klinik Lotusbussen som ger vård specifikt till sexarbetare med rötter i Kina som befinner sig i Paris. Projektet har bland annat bidragit till formandet av en grupp för sexarbetare med migrantbakgrund, där personer som själv har erfarenhet av sexarbete stöttar och hjälper andra i samma situation.

Andra MdM-föreningar har inte verksamhet som specifikt riktar sig till personer som säljer sex, men där målgruppen är inkluderad i den verksamhet som riktar sig till alla som behöver vår hjälp.

Läkare i Världen kommer att börja titta på hur vi kan jobba med personer som inte har rätt till vård i Sverige och som försörjer sig genom att sälja sex, för att se hur vi kan stötta personer som behöver vår hjälp. Våra mobila kliniker skulle kunna användas till detta, för att erbjuda hälsosamtal samt testning för exempelvis hiv.

Carolina Orre, programansvarig SRHR och smittskydd

• EU-frågor