Halv miljon människor kräver utredning av sjukhusbombning i Kunduz

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2015 07:27 CET

Idag den 9 december överlämnar Läkare Utan Gränser en halv miljon namnunderskrifter till USA:s president Barack Obama. Fler än 545 000 personer i hela världen har skrivit under organisationens upprop som kräver att Obama tillåter den internationella kommissionen för undersökande av fakta (IHFFC) göra en oberoende utredning av bombningen av organisationens sjukhus i Kunduz i Afghanistan. Det var USA:s armé som bombade traumasjukhuset den 3 oktober.

I attacken omkom minst 30 personer. Sjukhuset förstördes och har inte kunnat öppna på nytt efter attacken. Det innebär att hundratusentals människor i Kunduzregionen inte längre har tillgång till akut traumasjukvård.

Namnunderskrifterna kommer att överlämnas idag kl 13 lokal tid i Washington (kl 19 svensk tid) vid Vita huset.

– Att överlämna petitionen har stor betydelse för oss för att visa Barack Obama att vi inte accepterar bortförklaringar. USA:s egen rapport ger inga bra svar på hur bombningen kunde ske. Nu kräver vi tillsammans med över en halv miljon människor att det görs en oberoende undersökning av den incidenten, säger Pieter-Jan van Eggermont, humanitär rådgivare på Läkare Utan Gränser i Sverige.

– Våra patienter och kollegor dog inne på vårt sjukhus. Det är en mänsklig och humanitär katastrof. Det går inte att efteråt be om ursäkt och fortsätta som vanligt. Vår egen rapport om incidenten kom fram till att syftet med attacken var att döda och förstöra, men vi vet inte varför.

USA:s utredning om Kunduzattacken väcker fler frågor

Läkare Utan Gränsers rapport: Sjukhusbombningen syfte var att döda och förstöra

För mer information, vänligen kontakta presstjänsten i Sverige på 0708 - 33 77 40.

Läkare Utan Gränser är en medicinsk humanitär organisation som räddar liv och lindrar nöd där vi behövs mest. Vi bistår människor som drabbats av kriser, krig och naturkatastrofer oavsett politisk åsikt, religion eller etnisk tillhörighet.