Kristina Bolme Kühn ny ordförande för Läkare Utan Gränser

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2009 12:50 CEST

Stockholm 20090518 -- Kristina Bolme Kühn valdes till ny ordförande för den svenska sektionen av Läkare Utan Gränser på organisationens årsmöte i helgen. Hon efterträder Anneli Eriksson som avgår efter fyra år på posten.

- Det är en spännande tid att bli ordförande för Läkare Utan Gränser, vi har vuxit som organisation och har idag en viktig röst i det svenska samhället, säger Kristina.

- Jag ser fram emot att helhjärtat delta i den humanitära debatten och framför allt att se till att tystnaden aldrig tar över. Sedan mitt första fältuppdrag har jag haft en stark drivkraft att få bidra till att förbättra det som kan förbättras, både i det lilla och i det stora. Jag lovar att vara en stark röst och att ta över det arv som Anneli Eriksson lämnar efter sig - ett arv som har bidragit till vår starka position.

Kristina har arbetat som sjuksköterska i 17 år med bland annat infektionssjukdomar, hiv/aids och akutvård. För närvarande arbetar hon på Maria Beroendecentrum.

Kristinas engagemang för Läkare Utan Gränser sträcker sig över tio år tillbaka i tiden och hon har erfarenhet från flera av organisationens verksamhetsområden.

Hon har varit samordnare för Läkare Utan Gränsers hiv-projekt i Malawi (1998) och Kenya (2004). Under 2001 arbetade hon som programansvarig på det svenska kontoret, och sedan 2006 har hon organiserat kurser för organisationens fältarbetare.

Hon har även suttit i Läkare Utan Gränsers styrelse i två omgångar; mellan åren 2000-2001 samt 2002-2004.

I dagarna avslutar hon sin magisteruppsats i internationell hälsa vid International Maternal and Child Health (IMCH), Uppsala universitet, som handlar om hur man arbetar med att förändra hälsobeteenden på landsbygden i den indiska delstaten Rajasthan.

För mer information, kontakta Catherine Johnsson, press- och informationsansvarig vid Läkare Utan Gränser: +46 (0)8 55 60 98 07 / +46 (0)709 32 18 72