Läkare Utan Gränser håller OTYST minut för allas rätt till medicin

I morgon torsdag den 12 april håller Läkare Utan Gränser en OTYST minut för allas tillgång till medicin. Lagliga läkemedelskopior, så kallade generika, är under attack från flera håll och miljoner fattigas liv hotas när de riskerar att bli utan livräddande mediciner.

En mycket stor del av de läkemedel Läkare Utan Gränser använder för att behandla sina patienter är fullt lagliga läkemedelskopior, så kallade generika, som produceras i Indien. Exempelvis kommer 80 procent av organisationens hivmediciner därifrån. Priset på dessa har sedan generikatillverkningen satte fart sjunkit från 10 000 dollar om året per patient och år (år 2000) till cirka 150 dollar idag. Det innebär att många fler patienter har kunnat få vård. Men nu är generika och därmed fattiga människors tillgång till medicin under attack från tre håll samtidigt.

Attack # 1: Läkemedelsföretaget Novartis har stämt den indiska staten för få dem att bevilja fler patent på läkemedel, även när de inte är innovativa nog. Novartis stämning väntar just nu på att tas upp i Indiens högsta domstol. Det är ett principiellt viktigt mål och om Novartis vinner kan möjligheten att tillverka generika i Indien komma att kraftigt begränsas. Miljoner patienters liv skulle då hotas eftersom deras mediciner blir alltför dyra. Läkare Utan Gränser uppmanar Novartis att omedelbart lägga ner stämningen.

Attack # 2: EU och Indien håller, till stor del bakom lyckta dörrar, på att förhandla fram ett frihandelsavtal där EU ställt krav som kommer att försvåra tillverkningen och distributionen av generika om de skrivs in i avtalet. Läkare Utan Gränser uppmanar EU att släppa alla krav som försvårar generikatillverkningen i Indien.

Attack # 3: Acta-avtalet, som förhandlats fram mellan ett antal länder, hotar också fattigas tillgång till mediciner eftersom det bland annat kan leda till att lagliga kopior beslagtas av tulltjänstemän eller på andra sätt hindras att nå de behövande patienterna i tid eller överhuvudtaget. Läkare Utan Gränser ser med oro på Acta-avtalet och uppmanar Sverige att inte underteckna det förrän generika ges fullgott skydd.

– Vi ser en mycket oroande trend av attacker mot fattiga människors tillgång till läkemedel. Alla hoten är allvarliga var för sig, men tillsammans blir de helt förödande för miljoner människors framtida hälsa säger PehrOlov Pehrson, infektionsläkare och Läkare Utan Gränsers expert på generiska läkemedel och patentfrågor.

För att protestera mot denna utveckling och för allas rätt till medicin arrangerar organisationen en otyst minut på torsdag. Ett hundratal personer kommer att samlas för en minuts oljud. Det kommer att finnas en gigantisk högtalare på plats och instrument och mikrofoner för deltagarna att använda. Vi kommer att finnas på Sergels torg från kl 11 på torsdag. Prick 12.00 börjar den otysta minuten.

Se bifogat briefingdokument för mer information om hur dessa tre attacker hotar patienters tillgång till läkemedel.

Infektionsläkaren PehrOlov Pehrson är Läkare Utan Gränsers expert på dessa frågor och är tillgänglig för intervjuer både per telefon och i Stockholm. Han kommer också att finnas på plats på Sergels torg.

Har du frågor eller vill intervjua PehrOlov Pehrson kontakta Läkare Utan Gränsers pressjour 0708-33 77 40

• patentlagstiftning
  • patent