Novartis-fallet tas upp i Indiens högsta domstol

Idag behandlas läkemedelsföretaget Novartis stämning av den indiska staten av landets högsta domstol i New Delhi. Under sex års tid har det scheweiziska företaget bestridit en förordning i indisk patentlagstiftning som förhindrar missbruk av patentregler. Om Novartis vinner hotas tillgången till läkemedel för världens fattiga.

Lagen som Novartis bestrider säger att en ny version av ett redan existerande läkemedel bara kan får patent om det har en betydligt bättre effekt jämfört med det befintliga läkemedlet. Lagen, som kallas sektion 3 d, är utformad för att stoppa så kallad evergreening, det vill säga att läkemedelsföretag försöker förlänga patent genom att göra små förändringar i redan existerande mediciner och sedan hävda att de kan patenteras igen.

Om Novartis vinner kan det få förödande konsekvenser för tillgången till livsnödvändiga läkemedel i fattiga länder runt om i världen. Indien har länge varit en viktig källa till livsnödvändiga mediciner till överkomliga priser eftersom landet inte beviljade patent på läkemedel förrän 2005 och är en stor tillverkare av billigare, generiska läkemedel.

En vinst för Novartis skulle innebära att Indien i framtiden tvingas bevilja många fler patent än idag. Detta skulle i sin tur begränsa den konkurrens från generiska läkemedel som, till exempel, varit avgörande för att priset på hivläkemedel har gått ner med 99 procent sedan 2000. Det är den prisminskningen som har gjort det möjligt att dramatiskt öka antalet människor som får hivbehandling. Idag får omkring åtta miljoner människor i utvecklingsländer behandling med hivläkemedel.

Läkare Utan Gränser förlitar sig på generiska läkemedel i sitt arbete runt om i världen. Åttio procent av de mediciner som Läkare Utan Gränser använder för att behandla över 200 000 människor med hiv kommer idag från indiska generikatillverkare. Över 80 procent av alla hiv- och aidsläkemedel som köps av givarländer kommer från Indien.

Nyttan av förordningarna i Indiens patentslagstiftning är tydliga. Tack vare de strikta lagarna som finns för att skydda folkhälsan har patentansökningar på bl a hivläkemedel för barn avslagits.

2006 blev Novartis nekade patent i Indien på sitt cancerläkemedel imatinib mesylate med hänvisning till lagen. Läkemedlet marknadsförs under namnet Gleevec. Patentansökan var för en form av imatinibmolekylen som redan beskrivits flera år tidigare i patent i bland annat USA. Novartis stämde då den indiska staten och hävdade att sektion 3 d stred mot grundlagen. Läkare Utan Gränser startade en kampanj för att förmå företaget att lägga ner sin stämning och nästan en halv miljon människor skrev på ett upprop som presenterades för företaget. Novartis la inte ner stämningen men förlorade i första instans 2007. Företaget har tagit fallet vidare och försöker nu utmana lagen i Indiens högsta domstol.

• novartis
  • läkemedel
  • tillgång till läkemedel
  • högsta domstol