Aktion Julklappen ger utsatta barn i östra Europa en ljusare jul

Med flyktingkrisen engagerar sig allt fler svenskar i välgörenhet och biståndsorganisationer slår insamlingsrekord. När årets Aktion Julklappen nu drar igång hoppas Läkarmissionen på ännu fler insamlade klappar än tidigare år. I fjol slog initiativet rekord när hela 33 075 paket kunde skickas från Sverige till olika sjukhus och barnhem i östra Europa.

För 19:e året i rad genomför Läkarmissionen Aktion Julklappen, initiativet där skolor, föreningar, företag och privatpersoner slår in paket som tillsammans med en personlig hälsning skickas till barn i östra Europa. Sedan 1998 har närmare en halv miljon paket delats ut till utsatta barn tack vare initiativet. I år skickas julklapparna till barnhem, sjukhus, skolor och barn i fattiga familjer i fyra länder; Georgien, Moldavien, Ukraina och Rumänien.

– Med flyktingkrisen har ännu fler svenskar uppmärksammat de svåra situationer människor lever i, och det märks att intresset för att hjälpa till ökat. Ofta är det barnen som är de som är mest utsatta och även om Aktion Julklappen inte förändrar livssituationen för dessa barn kan en julklapp sprida mycket glädje, säger Eva Nordenstam von Delwig, informationsansvarig på Läkarmissionen.

Samma innehåll i alla paket
Alla paket i Aktion Julklappen innehåller ett bestämt antal saker, dels för att det ska vara rättvist men också för att paketen ska ta sig igenom tullarna och komma fram till barnen. I klapparna finns bland annat pennor och kritor, ritblock och skrivhäfte, hygienartiklar, tablettask och ett vykort med en personlig hälsning från den som skickat paketet. I många svenska skolor går barnen själva ihop och samlar in pengar till innehållet. I fjol var hela 959 skolklasser i Sverige involverade i Aktion Julklappen.

– Alla som vill kan vara med och bidra med ett paket i Aktion Julklappen. Många skolklasser slår in klappar som en klassaktivitet men vi får också in många klappar från privatpersoner. Förra året slog vi rekord och hela 33 075 barn fick en julklapp, i år hoppas vi naturligtvis på att ännu fler vill vara med och bli en julklappshjälte för dessa barn, säger Eva Nordenstam von Delwig.

Insamling, frakt och utdelning av paketen
Mellan den 2:a och den 25:e november kan paketen postas eller lämnas in till någon av de tolv uppsamlingsplatser för Aktion Julklappen. När insamlingstiden är slut fraktar Läkarmissionen tillsammans med Human Bridge paketen vidare och delar ut alla insamlade klappar till barn i Rumänien, Ukraina, Moldavien och Georgien. Några veckor efter jul får de svenska barn som gett klappar uppföljningsmaterial och hälsningar som tack för sitt engagemang.

Vill du som journalist vara med och se när barn ställer i ordning paket till Aktion Julklappen
Hör av dig till Helen Karlström på helen.karlstrom@lakarmissionen.se eller 08-620 02 06 så hjälper vi till att att hitta en skola i närheten.

Fakta om Aktion Julklappen:

• Nästan 500 000 julklappar har delats ut till barn i östra Europa sedan starten.
  • Förra året samlades 33 075 julklappar i Sverige och delades ut i Rumänien, Ukraina, Moldavien och Georgien.
  • Alla julklappar innehåller; ritblock, skrivhäfte, blyertspenna, pennvässare, suddgummi, färgkritor, tandborste, tandkräm, tvål, tablettask, reflex och en hälsning från avsändaren i Sverige.
  • Privatpersoner, skolklasser och företag som vill delta i Aktion Julklappen anmäler sig på www.aktionjulklappen.se/anmalan
  • Packade paket kan lämnas in på tolv uppsamlingsställen runt om i landet eller skickas till: Holsbybrunn Human Bridge, Bergmossevägen 8, 570 15 Holsbybrunn.
  • Julklappar kan lämnas in mellan 2:a och 25:e november.

Läs mer om Aktion Julklappen på:
www.lakarmissionen.se/aktionjulklappen

Se en film om Aktion Julklappen: https://www.youtube.com/watch?v=5ezcmp2wDbM