Festivalprogram Lakritsfestivalen 2013

Lakritsfestivalen fyller fem år och firar med ett fullspäckat festivalprogram 20-21 april på Annexet vid Ericsson Globe. Vad sägs om lyxiga provningar, lakritstrolleri, kombinationen ost och lakrits, utställningar, lakritsöl eller kanske lite avkoppling på vårt festivalspa? I årets festivalprogram finns något för alla.

PROGRAM LÖRDAG 20 APRIL

Provningsrummet

11.00 ”Från choklad till Lakritsfabrik – att förverkliga sin idé”
Martin Jörgensen från Lakritsfabriken i Ramlösa berättar om företagets första två år och det nya projektet Lakritskungen. Smaka prisbelönta produkter och nya experiment. Vad sägs om baconlakrits? Pris 0 kr. Boka här

12.00 Smaken lakrits – Lakritsprovning
Dofta, smaka och inspireras till att använda rålakrits i desserter, bakverk och mat. Följ med Lotta Raab från Desserter utan gränser på en resa i lakritsvärlden. Pris 125 kr. Boka här

13.00 The historical path of Liquorice
Den tyske historikern, författaren och lakritsfantasten Klaus Kreische tar oss med på en resa genom lakritshistorien. Det blir en spännande föreläsning där du får smaka lakrits från olika tidsepoker. Ges på engelska. Pris 90 kr. Boka här

14.00 Ost till det svarta guldet – en gyllene kombination
Beriksson bjuder in till en livsnjutarprovning med lakritsmarmelader, lakritscrémer och andra lakritsprodukter till goda ostar. Provningshållare är Pua Övergaard från Vasastans Ost. Pris: 100 kr. Boka här

15.00 Lyxprovning med Elisabeth Johansson
Möt en av våra mest älskade kokboksförfattare, nu aktuell med nya boken Lakrits. Välkommen till en lyxig provning med lakrits, råvaror, bakverk och bubbel. Pris 140 kr. Boka här

16.00 Lakritsprovning: Vad är lakrits!
Mike Räsänen från Choklad & Lakrits håller en spännande lakritsprovning. Lär dig vad lakrits är och smaka på allt från lakritsrot till lakritschoklad. Provsmakning av ett lakritsfolköl specialbryggt för Lakritsfestivalen. Pris 90 kr. Boka här

17.00 Ost till det svarta guldet – en gyllene kombination

Barnbalkongen

11.00 och 15.00 Ballongkonstshow
Den nystartade hjälporganisationen Ballongmagi bjuder på en spännande show med Ballongprinsessan, Sveriges bästa ballongskulptör. För barn i alla åldrar. Ingen förbokning. Pris 0 kr.

12, 14 och 16.00 Lakritstrolleri
Trollkarlen Mr Dannyman trollar med lakrits, upplev fantastiskt trolleri på nära håll. Kanske just du får komma upp på scenen och hjälpa till? För barn i alla åldrar. Ingen förbokning. Pris 0 kr.

Hälsobalkongen (Plan 2, uppgång höger trappa)

12, 14 och 16.00 Det hälsosamma svarta
Föreläsning med Marie-Louise Eklöf, örtexpert med inriktning på svenska vilda växter och ägare till Inspira – det Gröna Apoteket, berättar om hur lakritsroten kan användas terapeutiskt för olika åkommor. Ingen förbokning. Pris 0 kr.

_____________________________

PROGRAM SÖNDAG 21 APRIL

Provningsrummet

11.30 ”Från choklad till Lakritsfabrik – att förverkliga sin idé”

12.30 Smaken lakrits – Lakritsprovning

13.30 Ost till det svarta guldet – en gyllene kombination

14.30 Lyxprovning med Elisabeth Johansson

15.30 Lakritsprovning: Vad är lakrits!

16.30 Ost till det svarta guldet – en gyllene kombination

Barnbalkongen

12, 14 och 16.00 Lakritstrolleri

13.00 och 15.00 Ballongkonstshow

Hälsobalkongen

12, 14 och 16.00 Det hälsosamma svarta
Nostalgi-rummet

16.30 Prisutdelning, Sveriges Favoritlakrits 2013
Nu får vi reda på vilken av de fem finalisterna som blivit Sveriges Favoritlakrits i år!

__________________________________

Workshops & aktiviteter under lördag och söndag

Festivalspa – premiär i år!
Upplev Sparadisets festivalspa på Hälsobalkongen, en oas i festivalminglet. Här kan du få prova på en spännande lakritsmassage och ta del av Sparadisets fantastiska festivalpriser på presentkort och spaprodukter eller bara vila en stund bland bland palmer och parasoller. Välkommen!

Gör din egen lakritsskrubb på Hälsobalkongen
Workshop med Marie-Louise Eklöf, örtexpert med inriktning på svenska vilda växter och ägare till Inspira – det Gröna Apoteket. Passa även på att prova Inspiras hostmedicin med lakrits.

Ballongmagi, Trollkarlen Mr Dannyman och fotohörna på Barnbalkongen
Ballongmagis egen Ballongprinsessa gör fantastiska ballongfigurer på beställning, hon kan över 300 olika – utmana henne! Träffa trollkarlen Mr Dannyman som trollar med lakrits. Fotografera dig med en lakritskrona och andra skojiga saker.

Tillverkning av polkagrisklubbor
Gör din egen polkagrisklubba med riktiga bär och äkta kryddor i Gammelstads Knäck & Karamells monter.

Lakrits på menyn i festivalkaféet och på SkyWiew Café
Lunchrätter med lakrits i festivalcaféet i Annexet och trerättersmeny med lakrits i SkyVeiw Café, strax utanför Annexet. Allt läckert skapat av festivalkocken David Laturnus.

Livetillverkning av lakrits
Lakrids by Johan Bülow/Chokladhuset i Limhamn bjuder på varm lakrits i sin monter.

Ölprovsmakning
Prova olika lakritsöl med Stockholm Beer & Whisky Festival i deras monter.

Se smakprov på lakritsutställningen på Spritmuseum
Upplev Stockholms godaste utställning.

Utställningar

Lakritsminnen – tablettaskutställning
Upplev din barndoms tablettaskar i utställningen Lakritsminnen. Utställningen genomförs tillsammans med radioprataren Martin Loogna som har en av världens största tablettsaksamlingar. 10 000 askar!

Lakritsfestivalen 5 år!
Milstolpar och foton från festivalens fem första år. Berätta gärna ditt bästa Lakritsfestivalminne.

Amarellis 500-åriga historia
Lär dig mer om lakrits, om lakritstillverkning och om Amarellis 500-åriga lakritshistoria i Amarellis monter.

Tävlingar

Sveriges favoritlakrits 2013
Smaka på finalisterna och rösta på din favorit i Nostalgirummet. Röstsedeln får du vid ingången. Vinnaren avslöjas på söndag kl. 16.30 i Nostalgirummet.

Recepttävling med Lakritsfabriken
Skapa ett ny lakritsrecept och tävla om en betald resa till Lakritsfestivalens nya LAB. I samarbete med Lakritsfestivalen, tidningen Hembakat, Kulla Flyg och Choice Hotels.

Vinn chokladfontän
Tävla och vinn en chokladfontän som räcker till 100 personer till din nästa fest. Allt om tävlingen hittar du i montern hos i HyrEnChokladfontan.se.

Vinn lakritsresa till Holland
Tävla med Van Sloten om en resa till Holland genom att provsmaka deras tre nyheter och rösta på din favorit i Van Slootens monter.

Boksigneringar

Lördag kl 12-13 Martin Loogna signerar sin bok om barndomens tablettaskar i Nostalgi-rummet.

Lördag kl 13–14, söndag kl 12.30–13.30 Elisabeth Johansson signerar sin nya receptbok Lakrits i Queen of Licorices monter.

• firande
  • kultur